"Ge mig ett vapen som fungerar!"

En kalasjnikov i ull och stora oljemålningar. Här finns det laddad dramaturgi att uppleva och tänka kring. En stark utställning.

Ella TIllema med sin kalasjnikov. En av hennes oljemålningar i diptyken "Det här är bara början III-IV" (beskuren).

Ella TIllema med sin kalasjnikov. En av hennes oljemålningar i diptyken "Det här är bara början III-IV" (beskuren).

Foto: Christer Fällman

Konst2022-01-20 20:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Ella Tillema

Ge mig ett vapen som fungerar

Oljemålningar, objekt

Passagen Linköpings konsthall

Utställningen pågår till 17/3

Ella Tillema (född 1983) gick ut Malmö konsthögskola 2010. Numera bor hon i Småland. Geografin hindrar inte att världens problematik finns högst närvarande i hennes konst. Hon har en bakgrund i punkbandet ”Kamikaze”, som för övrigt spelade på Skylten i Linköping. Civilisationskritik följde med som naturlig ingrediens i Tillemas målningar, grafik och installationer.

En aktivist med motståndets estetik som vapen.

Det största av hennes verk heter ”Dom kan inte höra musiken”. Målningen gestaltar polisens brutala attacker i rökdimmor mot Black Matters-rörelsens demonstrationer. Samtidigt är det en mycket vackert genomförd triptyp-målning i disigt röd-blå-lila klanger. Själva grymheten förstärks av de måleriska kvaliteterna. 

Råa motiv behöver inte vara smutsigt utförda. Det visste redan Caravaggio och Artemisia Gentileschi på 1600-talet. Uttrycket blir effektivare när hantverket är skönt och innehållet obarmhärtigt.

Själva titeln i utställningen ”Ge mig ett vapen som fungerar” återfinns i objektet som föreställer den legendariska automatkarbinen realistiskt utfört - men helt i mjuk ull. Hjälplös som ett lamm. Denna kalasjnikov borde utrikesdepartementet köpa in och sända som gåva till Putin. Make peace not war. Idén påminner om Carl Fredrik Reuterswärds pistolpipa med knut utanför FN-skrapan.

I dubbelmålningen på väggen bakom syns konstnärens självporträtt med handvapnet samt ett abstraherat linjeverk som skildrar klimatets temperaturstegring från 1880-talet och framåt.

För att få mer tid att tänka kan besökare slå sig ner i två fåtöljer. Där finns också ett ljudverk att lyssna till som heter ”Optimisternas barn”. Man hör konstnären läsa sin egen dikt som slutar ”Nu är vi förlorarnas föräldrar”. 1968 års generation och 1980-talets barn i sammanfattning på 2020-talet.

Som konstnär propagerar Ella Tillema inte alls. Hon ger form, uttryck och liv åt sina egna upplevelser av tiden vi lever i dag. Hon använder sig de verktyg hon behärskar. Måleri, grafik, skulptur, ljud och ord. En mångsidig konstnär. 

Trots att utställningen är fullmatad med underströmmar och apterat innehåll är den samtidigt relativt sparsmakad till mängd och utrymmen. En välbalanserad iscensättning med optimal verkansgrad. Varken mer eller mindre.