Fyllig stofflighet och sensuell doft

På håll ser de nästan ut som fotografier. I närkontakt framträder måleriet i all sin rikedom och detaljrika skönhet.

”Glashuset”, oljemålning av ett sjukhus i Köpenhamn.

”Glashuset”, oljemålning av ett sjukhus i Köpenhamn.

Foto: Christer Fällman

Konst2022-01-15 10:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Marielle Göthberg

Målningar, teckningar

Saab Art Gallery

Utställningen pågår till 30/1

Marielle Göthberg (f 1998) har hunnit oväntat långt i sitt konstnärskap trots sin ungdom. Nu går hon tredje året på Konstakademien i Köpenhamn. Hennes bakgrund i mellansvensk landsbygd återkommer i hennes oljemålningar, grafik och teckningar.

 Vissa av målningarna kan föra tankarna till förra sekelskiftets blåmålare som Eugène Jansson. Ett dämpat ljus mellan gryning och skymning. Spretiga grenar och nakna träd återkommer flera gånger som tema. Men det är inte Pär Lagerkvists risiga ångestskogar som framträder utan snarare lågmälda, nostalgiska, bleknade minnesbilder av barndomens landskap.

 Det är otroligt skickligt målade arbeten som Marielle Göthberg formulerar med färg som har fyllig stofflighet och sensuell doft. Imponerande och välgjort som inkluderar pulserande atmosfärer. Den exakta precisionen tillåts aldrig ta över helhetsverkan.

 Landskapet ingår ofta i distanserad dialog med arkitektur. Hus skymtar i kvällsljus. Långt borta och nära.

Här finns ingen strävan efter att foga in sig i superrealismens fälla. Ingen fotorealism som hos Gunnel Wåhlstrand utan hela tiden är det måleri och teckning som fria konstarter på sina egna villkor med färg, form, rytm, linje och komposition. Närheten till färgerna som kropp och materia framträder högst påtagligt vilket är kvaliteter av högt egenvärde.