Far och dotter Almlöf ställer ut tillsammans

Konstnärliga yrken inom musik, dans, film och teater brukar gå i arv. Men inte så ofta inom bildkonsten – konstigt nog. Men här sker det.

"Utsikt över Östgötaslätten från Örberg", oljemålning av Bertil Almlöf.

"Utsikt över Östgötaslätten från Örberg", oljemålning av Bertil Almlöf.

Foto: Christer Fällman

Konst2022-03-12 09:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Karin och Bertil Almlöf

Målningar och grafik

Saab Art Gallery

Terrassen

Utställningen pågår till 27/3

.

Far och dotter ställer ut tillsammans. Både Karin och Bertil Almlöf har varit yrkesverksamma under större delen av sina liv. Han är född 1930 och hon 1959. Båda är förankrade i den sköna Kindabygden i södra Östergötland.

Konstverken är fördelade på tre grupper. Sju större gula oljemålningar av Bertil Almlöf, 14 grafiska arbeten av Karin samt ytterligare sju mindre målningar av honom. Tack vare sina konstnärliga olikheter fungerar deras arbeten utmärkt ihop.

undefined
"Utsikt över Östgötaslätten från Örberg", oljemålning av Bertil Almlöf.

Bertil Almlöf fortsätter sin vana trogen med starka färger, mättade färger. Den första grupperingen hyllar det gula ljuset över slätten kring Örberga i väster vid sin sommarateljé. 

undefined
"Kärrhök", oljemålning av Bertil Almlöf.

Det bördiga landskapet inspirerar till ett mustigt, fysiskt måleri med inslag av röda och gröna klanger. Imponerande av en man vid 92 års ålder.

I den minsta gruppen av sju målningar varierar han dock färgskalorna med blått, grönt, orange och andra toner i sina landskapsmålningar med horisonter.

undefined
Exempel på Karin Almlöfs gårskalor.

På ett helt annat sätt arbetar Karin. I sin grafiska svit skimrar det vibrerande av ett 10-tal dämpade färger som på håll ser ut som gråskalor. Subtila skiftningar uppstår som kvardröjande närvaro av något snabbt passerat som ibland kan upplevas som abstrakta kompositioner. Gråskalans poesi med minnen av lågmälda färgbottnar.

Gemensamt med fadern finns alltid naturen som referens. Hos Karin framför allt den magiskt mytiska sjön Striern som finns i närheten av hennes ateljé. Sjön som döljer hemligheter från fordomdags. En vertikal akrylmålning minner om detta.

undefined
"Nr 1" av Karin Almlöf.

Men i sina nya grafiska glicléetryck kan man se att Karin Almlöf långsamt tar stegen mot ett mera abstraherat, fria förhållningsätt. Från moln, speglingar och mörker rör hon sig. Det verkar mycket lovande med dessa nya, pulserande kompositioner. Hon tillåter sig nya friheter, vilket är bra. En lekfull fantasi spetsar ofta den konstnärliga upptäckarlusten.

Här och var i några bilder kan man dock tycka sig upptäcka föreställande figurationer som hon kallar ”Vandrare”, troligtvis en anspelning på vår tids flyktingströmmar. Men kanske också fenomenet hemlöshet i vidare bemärkelse.

Poeten Gunnar Ekelöf visste en del om detta när han skrev: ”Jag är en främling i detta land, men detta land är ingen främling i mig!” Ständigt aktuellt i en tid som vår.