Lisa Ekdahl bjöd på Winnerbäck

CCCC Lisa Ekdahl

Lisa Ekdahl röst blandar klockren skärpa med ett flyktigt nynnande. På scenen i Crusellhallen i fredags fick hon även sällskap en stund av Linköpings musikhjälte Lars Winnerbäck.

Lisa Ekdahl röst blandar klockren skärpa med ett flyktigt nynnande. På scenen i Crusellhallen i fredags fick hon även sällskap en stund av Linköpings musikhjälte Lars Winnerbäck.

Foto: Johnny Gustavsson

KONSERTRECENSION2015-05-31 15:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Crusellhallen, Linköping

29 maj

1994 var det knappast någon av mina killkompisar som inte fick något trånande i blicken när de såg och hörde den väna, unga varelsen som delvis drunknade bakom en lite för stor gitarr. Frågan om allt var predestinerat eller en slump, formulerades till sången ”Vem vet” och sångerskan bakom den stora gitarren var Lisa Ekdahl. Åren går, men den där rösten som blandar klockren skärpa med ett flyktigt nynnande består och har delvis tänjt sina gränser. Lisa Ekdahl har gått från enkel vispop, över jazz till latino-klingande toner. Hon har sjungit på svenska och allt oftare på engelska.

Och när hon inleder sin konsert i Crusellhallen på fredagskvällen är det jazzen och hennes engelska sånger som står i centrum. Hon rör sig egensinnigt till tonerna, mumlar stroferna ibland, såsom hon sjöng utan att röra sina läppar, och blandar beskrivande mellansnack med att bara tyst gå över till nästa sång. Historierna som berättas indikerar att hon alltmer rört sig utanför Sveriges gränser. Musikerna sveper duktigt in Crusellhallen i ett jazzrus med långsamma toner och vispande rörelser över trumsetet. Men någonting saknas och besvikelsen kryper på över att hon valt sin betydligt mer anonyma karriär än de där sångerna som formade en tid mer än någonting annat.

Halvvägs in i konserten händer dock något. Musikerna lämnas ensamma på scenen en stund och Lisa Ekdahl återkommer sedan, slår sig ner, greppar sin gitarr och sveper med publiken i sånger från sin svenska repertoar. Och det är här tiden stannar lite och ögonblicket darrar till. Konsertens andra halva fortsätter på detta vis. Och när Lisa Ekdahl så reser sig från sin gitarr och börjar sjunga ”Dom band som binder mig”, då händer det där som ger livekonserter hela sina berättiganden. Kvällens hemliga gästartist äntrar scenen. Lars Winnerbäck. I Linköping behöver man knappast säga mer än så, men självklart en av konsertens höjdpunkter.

Bortom detta fortsätter så Lisa Ekdahl med sina svenska sånger, i de flesta av dem från sitt debutalbum. Och jag hör och ser att det inte bara är jag, utan större delen av publiken som vill höra just detta. Magin går aldrig ur efter Winnerbäcks lilla gästspel på scenen och Lisa Ekdahl håller oss liksom i sin hand.

Hon avslutar så med några jazzsånger på engelska, den sista där hon låter musikerna lämna scenen en efter en. Och även om Lisa Ekdahl aldrig blev större än hon var 1994, så har hon hållit sig kvar och fortsatt våga sätta sin egen prägel på det hon gör. Och när konserten är slut är jag både lite mer tillbaka i 1990-talet, men också lite skönt omhuldad av jazzens långsamma toner.