7/4
Det klingade spanskt och det ljöd franskt på De Geerhallens scen i torsdags kväll. Drivande spanska rytmer mötte franska stämningsskapande klangmoln.
Höjdpunkten blev Joaquin Rodrigos kända gitarrkonsert ”Concierto de Aranjuez”. Solist var den spanske flamencogitarristen Juan Manuel Cañizares. Med det ena benet lättsamt över det andra och gitarren i famnen lockade han fram olika röster ur instrumentet.
Dels hamnade vi på konsertscenen i det klassiska finrummet, dels på någon bakgata i Madrid där sangrian är urdrucken och det är dags för en eldig flamencoshow. Lätt mikrofonförstärkt matchade han orkesterklangen mycket bra i en utmärkt integration.
Mittensatsen blev magisk. I tystnaden lät Cañizares melodislingorna surfa på den förtätade stämningen i ett elegant miniatyrmåleri, bjöd på sug i fraseringarna och snärtiga attacker.
Den avslutande delen började som en enkel visa som blev till en musikalisk motor till vilken solistens teknik och eleganta uttryck kunde spegla sig. Professionellt. Krängde lite skönt i kurvorna.
Sviten ur Manuel de Fallas ”Den trekantiga hatten” kändes som ett collage. Här fanns allting; både musikaliska delikatesser, vaktparader, ett surrealistiskt tivoli och ett galet danshak.
Då var det mera av ro i Claude Debussys spanska flirt ”Iberia”, där jag främst fastnade för den stilla mellandelen, naturnära musik som dirigenten Michael Francis fick att skimra av sinnlighet.
Konserten avslutades med Maurice Ravels ”La Valse” med en dramatisk undertext i läsningen. Svepande och organiskt uppbyggd, en vild tretaktare som stegrar sig rakt in i kaklet.
Konserten ges också i Crusellhallen Linköping 8/4 och Berwaldhallen, Stockholm 9/4.