"En kväll på ständigt hög nivå"

Konsertecension2016-04-16 13:00

Betyg: 3 Graveyard och Factory Brains, Konsert & Kongress, Linköping

15 april

Stockholmsbandet Factory Brains är en udda kumpan till Graveyard. Power pop med attityd och svettigt ungdomlig entusiasm är väl kanske inte vad ett Graveyard-fan letar efter hos ett förband. Men Factory Brains visar sig vara svåra att värja sig mot. De övertygar inför en liten publik. Medan det möbleras om på scenen fylls lokalen sakta på tills den är fullsatt med skäggiga män och kvinnor i hippieskrud. Men till en mindre del än brukligt, nuförtiden består Graveyards publik även av vanliga musikälskare. Bandets utveckling från ett skakigt retrorockgäng med sluskstämpel till en supertajt underhållningsmaskin som kan uppträda i de finare rummen har skett sömlöst. Göteborgskvartetten har behållt den levande och äkta känslan och förvandlats till en hyllad publikmagnet, på egna villkor. Att de senaste skivorna har innehållit låtar så fyllda av själ och nakenhet att det nästan gör ont hjälper givetvis till. Omslaget till senaste albumet har spänts upp bakom bandet och är nästan hypnotisk att titta på, till den grad att de enkelt klädda medlemmarna själva nästan smälter in i bakgrunden.

Jag gillar när den återvändande originalbasisten Truls Mörck tar över mikrofonen. Hans mörka Bob Dylan-aktiga sångröst är drömskt härlig och gör låten ”From a hole in the wall” till en av kvällens höjdpunkter. Men det här är en kväll på ständigt hög nivå, lågpunkter saknas. Eventuellt kan några besökare haft svårt att göra av med sin överskottsenergi, men för oss som bara vill sluta ögonen och njuta är det en perfekt kväll.