Wainwrights röst rinner som en vindling i örat

Konsert2013-05-27 09:48
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

William Shakespeare utgjorde stommen i fredagens konsert. Han skrev skådespelet ”En midsommarnattsdröm” precis i slutet av 1500-talet. Felix Mendelssohn komponerade ouvertyren till pjäsen vid 17 års ålder, år 1826. Nästa två decennier senare fullbordade han verket. Rufus Wainwright har tonsatt fem av Shakespeares sonetter vilka han framförde igår.

Som en flod

Och som han sjöng. Kanadensarens röst kan rimligtvis inte lämna någon oberörd. Det stora omfånget flödar fram och väjer inte för något. Rösten rinner in i varje vindling i örat och tvingar en att lyssna. Skådespelaren Karin Oskarsson läste dikterna i svensk översättning av Eva Ström och hjälpte på så sätt oss i publiken att förstå budskapet i de vackra gammalengelska texterna.

Rufus Wainwrights kompositioner hade verkligen fångat de olika känslorna i sonetterna. Starkast grep mig nummer 129, ”The expense of spirit in a waste of shame”, som handlar om hur människan kämpar med sina lustar.

Extranummer

Kvällens gästartist framförde även några andra av sina kompositioner, bland annat ”This love affair”, en av de sorgligaste kärleksvisor som någonsin skrivits. Symfoniorkestern visade här än en gång prov på sin förmåga att växla mellan genrerna.

Efter paus fick vi så njuta av Mendelssohns musik till förvecklingskomedin ”En midsommarnattsdröm”. Karin Oskarsson ledsagade oss med svensk text och dirigentens friska tempo blåste skönt liv i den förvirring och upphetsning som pjäsens rollfigurer måste känna. De kvinnliga solisterna och damkören bidrog med sina samsjungna insatser till skönhetsupplevelsen.

Fotnot: Norrköpings symfoniorkester och pianosolisten Valentina Lisitsa spelar i Crusellhallen 6 september under ledning av Michael Francis.