Klassiskt
Staffan Mårtensson, konstnärlig ledare för Östergötlandsmusikdagar, meddelade inledningsvis för publiken vid lördagensinvigningskonsert att arrangörerna hade ett specialavtal medvädergudarna: inget regn under konserten. Och se: fram till paus hölldet upp, och under andra avdelningens sista nummer återkom det regn somgjort en blixtvisit under pausen.
Programmet hade ett tema: opera, och det kunde ha haft ett till:"elegin" I musikaliska sammanhang betyder elegi "kortare musikstycke avlyrisk - idyllisk karaktär", och de bjöds flera verk som kunde passabra till den definitionen.
Men först blev det ett spänstigt och muntert framförande avuvertyren till "Wilhelm Tell" -- nog den enda del av den operan somfortfarande lever. Till det lättsamma och vitalt presenterade hördeockså de fyra stycken ur Tjajkovskijs "Nötknäpparsvit" somBlåsarsymfonikerna spelade på ett närmast lustfyllt sätt.
Den första av kvällens solister, Lena Hoel, framträdde först i denkända brevscenen ur Tjajkovskijs "Eugen Onegin". Från första tonenfångade hon oss alla: Tatjanas förvirring, förväntan, lycka , oro --allt kom till uttryck i detta gripande framförande av arian.
En elegisk grundton kan lyssnas in i detta stycke, och än merpåtaglig är den elegiska stämningen i Cecilias aria "Vid kanalen" urSven-David Sandströms och Katarina Frostenssons opera "Staden". En avdem som varmt applåderade framförandet var Sven-David Sandström -- hanär ju den centrala tonsättaren i årets Musikdagar, och han förefölllika nöjd med Staffan Mårtenssons framförande (ett uruppförande,dessutom) av det stycke för soloklarinett som Sandström skrivitspeciellt för detta tillfälle: "There is as bluer sky, a wall withroses".
Också detta stycke hade karaktär av (låt vara ljus) elegi (titeln ärför övrigt ett citat ur Gunnarl Ekelöfs "En Mölna-Elegi") och StaffanMårtensson framförde det med vill jag påstå ett ödmjukt allvar.Sandströms "Heavy Metal" för brasskvintett var ett roligt stycke; härkunde man tycka sig lyssna till både kanon, koral och scherzo, och gudhjälpe mig om här inte fanns en reverens för Bix Beiderbecke.
I slutnumret förenade sig ensemble och solister i ett publiktillväntframförande av Charlie Chaplins "Limelight". Och sedan kom alltsåregnet.
Fotnot: I kväll kl 19 musicerar sångerskan Annika Skoglund och pianisten Love Derwinger på Crescendo i Norrköping.