Kjell Larsson kvintett
Åtvidabergs Gamla kyrka 28/1
Det blev inte den programsatsning som från början var planerat med kyrkokör och sångsolist, och kombinationen av låturval och framförande kändes bitvis lite avslaget. Främst saknade jag inslag av det jazzsving och rytmsug som Kjell Larsson gjort sig känd för i många av sina ensembler. Där han för övrigt också blivit en mästare på den klassiska hammondorgeln.
Låtarna "Strike up the Band", "Stomping at Savoy" och "Stardust" gav med sin storbandskaraktär inte särskilt stor frihet åt de goda solisterna i kvintetten. Här blev det i stället Lars Elf som fick det stora ansvaret att ge färg och intensitet åt låtarna. Även om de garvade jazzmusikerna understödde med all sin professionalitet, så kändes de lite för trötta för att åstadkomma "jazzlyftet".
I stället blev det den unge flöjtisten Leo Lindberg som införde en ny kvalitet vid framförandet av några av Kjell Larssons egna kompositioner. "Mias Samba" tillhör de bästa med sin melodiösa harmonik och härliga rytm. Fint färgrikt framfördes också den lyriska låten "Godmorgon" (med orgel) och den spänstiga "Slussvalsen".
I balladen "Close my eyes" utvecklades den bästa kontakten mellan Kjells inkännande, rika pianoklanger och Oves nyansrika, suggestiva kontrabasspel. Det märkliga med stora jazzmusiker är att de är världsberömda inom sin egen kompetens, men samtidigt främmande inom populärkulturen. Så också Kjell Larsson, som genom åren spelat med de största jazz- och populärartister, men ändå här blivit mest känd för sina kyrkospelningar i Östergötland.
Nu lämnar han oss och kanske också sitt mångåriga deltagande i den kreativa jazzmusiken. Men ändå, det är märkligt vad ett underbarn på dragspel i Gällstad-Lundby på 50-talet ändå kan ställa till det.
Lars-Ola Johansson