Tonsättare: Felix Mendelssohn
Domkyrkans Kammarkör, Hägerstens Kammarkör, Domkyrkans kammarorkester med blåsare.
Solister: Karin Dahlberg, sopran, Helene Ranada Matstoms, alt, Daniel Ralphsson, tenor, Carl Ackerfeldt, bas. Dirigent: Jörgen Ralphsson och Kerstin Börjeson. Kapellmästare: Torbjörn Köhl.
18 oktober
Mendelsohns oratorium "Elias" spelas inte så ofta som Händels Messias eller Bachs passioner. Ändå är det besläktad musik och ett dramatiskt spel med ett liknande format. Till och med mer dramatiskt, vad gäller utspel och åtbörder i den musikaliska gestiken.
Det är ett stort upplagt verk byggt på små scener ur berättelsen om profeten Elia från gamla testamentet. Elia blir här ännu mer av en frälsargestalt med koppling till Kristus.
Men konflikten i berättelsen är av ett annat slag än den evangeliska passionshistorien. Här är det Guds järtecken, kamp och hämnd som gäller. Visserligen har änglarnas röster försonande drag. Men det är som bekräftelse på att den rätta vägen följs. Den lite banala historien har också ett rättfärdigande av våld som kan kännas lite unket.
Den centrala rollen i oratoriet ligger hos kören. Den är också folkets röst. De båda körerna lyckas väldigt bra med att fånga den kraft, energi och frejdighet som finns i detta.
Det är på flera ställen också en livfull dialog mellan kör och Elia, mycket fint tolkad av Karl Ackerfelt, som inhoppad vikarie med mycket kort varsel(!).
På några ställen går kören även över i koralliknande och eftertänksamma betraktelser, mycket i Bachs anda.
Andra solistroller är spridda gestalter i dramat, såväl som guds röst genom änglar eller fristående arior som musikalisk utsmyckning. Karin Dahlberg och Helene Ranada Matstoms imponerar mycket med engagerade, klara distinkta röster.
Huvudrollen Ackerfelt har en mycket nyanserad och vacker barytonröst. Den når tyvärr inte alltid fram i det låga registret, men hans tilltal och uttryck är i gengäld tydligt och övertygande.
Det är svårt att inte nämna Greta Andersberg i rollen som barnet. Klart, rent och högt ljöd den rösten.
I stort är det ett mycket välklingande och välbalanserat framförande. De två dirigenterna delar på varsin avdelning. Vems instudering? Gott betyg till båda.