Betyg: 4
Östergötlands Musikdagar, Finalfestival i Missionskyrkan Linköping
Musik av Beethoven, Brahms och Mikael Karlsson.
Dahlkvistkvartetten, Henrik Måwe, piano, Staffan Mårtensson, klarinett
Det var bra ljud, fin värme i klangen och ett mycket nyanserat spel. Tolkningen präglades av koncentration och god kommunikation mellan musikerna. Denna tidiga Beethoven ligger stundtals nära Haydns kvartetter som förstås var en förebild.
Veckans tonsättare Mikael Karlsson återkom och presenterade sina stycken. Stråkkvartetten ”Nattvittje” utgick från personliga minnen om att vittja fisknät i natten. Detta resulterade i musik med tvära kast. Stundtals dramatisk och rytmisk med en snabb puls. Tredje satsens experiment med en fri grafisk notbild stack musikaliskt ut från de övriga. Det blev ingen stark helhet i verket, utan mer intrycket av ett collage.
Karlssons pianostycke ”In case of Brahms” var mer sammanhållet. Med drag av tidig modernism - i övergången från senromantik - kunde detta tolkas lite som en tillägnan till moderna mästare(?)
Henrik Måwe förmedlade fint det expressiva uttrycket, med både tyngd och mjuk känslighet i lugna passager. Mikael Karlsson har en gestaltande målerisk kvalitet i sin musik. Det är inte oväntat att den fungerat väl till dans, film eller spel. Men för kammarmusikscenen kan han behöva utveckla en stramare form och ett mer enhetligt tonspråk.
De mättade, mogna tonerna från den sene Brahms avslutade kvällen. Klarinett med fyra stråkar lyckades få en fin balans. Tolkningen var behärskad och uttryckte den typiska melankoliska undertonen. Här finns också mäktiga perspektiv och stora känslor men vackrast är det smekande, ljuva vemodet.