Juloratoriet bäst på rätt plats

Konsert2005-12-19 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många människor laddar julbatterierna genom att lyssna på speciell musik. Somliga går i gång på "O, helga natt", andra på "Hej, tomtegubbar". Min egen julkatalysator är J S Bachs Juloratorium med nästan trehundra år på nacken.

Visst är det fantastiskt att det finns skivspelare så att man kan njuta av sin favoritmusik samtidigt som man snyter ungar eller stryker kläder. Men ännu bättre blir den när man kan lyssna på den i ett sammanhang som den var skriven för. Som i lördags när de tre första delarna tog plats i domkyrkan i Linköping.

Frisk start

Inledningskören "Jauchtzet, frohlocket" blev en frisk och fin start på en och halv timme i sällskap med duktiga sångare och instrumentalister, både amatörer och proffs. Domkyrkokören jublade där det skulle jublas och tog även ut svängarna åt andra hållet i de stilla och eftertänksamma körpartierna.

Bland solisterna utmärkte sig alten Maria Streiffert. Åt alten har Bach komponerat ett solo i var och en av de första tre delarna -- och vilka solon sedan! "Schlafe, mein Liebster" borde kunna söva vilket spädbarn som helst. Och i "Schliesse, mein Herze" uppmanar Maria oss att ta Guds ord till vårt hjärta. Det gör hon i en duett med violinen och mötet mellan Maria Streiffert och Torbjörn Köhl blev innerligt och mycket njutbart.

Valven försvårar

På bachskt maner sjunger sopranen och basen tillsammans i flera stycken och kontrasten mellan Agneta Eichenholz skira stämma och Fredrik Zetterströms klara starka röst blev spännande.

Evangelisten (berättaren) har en viktig uppgift att sjunga Bibeltexterna. Jon Nilsson lyckades få fram text även till oss som satt lite längre ned i kyrkan. En bedrift eftersom valven i domen för ljudet åt alla möjliga håll. Beroende på var man sitter skapar akustiken en distans mellan utövarna och oss som lyssnar. Jag fick känslan av att smyglyssna på toner som vinkade till mig från sjuttonhundratalet för att sedan försvinna tillbaka in i tonernas himmel. Och tillsammans med det här gänget får de gärna komma tillbaka flera gånger.

‚konsert

Juloratoriet av Johann Sebastian Bach (delarna I till III)

Domkyrkokören, Domkyrkans kammarorkester, sopran Agneta Eichenholz, alt Maria Streiffert, evangelist/ tenor Jon Nilsson och baryton Fredrik Zetterström, dirigent Jörgen Ralphsson

Domkyrkan 17/12