KONSERT
Tengstrand goes Hollywood
Visning av filmen "Frankensteins brud", konsert med pianisten Per Tengstrand med vänner
Linköpings kammarmusikfestival
Wallenbergsalen, Länsmuseet, Linköping, 18/8
Det är full fart i Linköping den här veckan. Bland allt ståhej ärdet Linköpings Kammarmusikfestival som i torsdags plussade på medfilminslag i en programpunkt kallad "Tengstrand goes Hollywood".Världspianisten Per Tengstrand (vars liv skildras i dokumentären"Solisten") bjöd publiken att bekanta sig med den legendariskefilmkompositören Franz Waxman. En Oscarbelönad kompositör vars musikfinns med i mer än 200 filmer!
Kvällen inleddes med den klassiska monsterfilmen "Frankensteinsbrud" från 1935. Tyvärr visade det sig att detta verkligen var ettmusikarrangemang. Dvd-visningen av den mycket vackra "Frankensteinsbrud", i en trist upplyst Wallenbergsal, gav ny mening åt begreppetsvart-vit. Här syns inga nyanser alls.
"Frankensteins brud" är ju trots det underhållande. Inte för deföråldrade skräckinslagen utan för scenografin och den torra humor somhärmats i så många efterföljande monsterfilmer. Och för Waxmans musik,som framför allt imponerar i "födelsen" av Bruden.
Efteråt visar Tengstrand hur filmens variationer verkar inspireradeav Beethoven och han spelar första stycket av "Appassionata". Det ärfantastiskt hur annorlunda musiken känns efter filmen. Bilder,svartvita och med monster, fladdrar liksom förbi.
Tyvärr tappar man sedan bort kvällens filmtema. Visserligen spelarTengstrand och hans medmusiker ytterligare två stycken komponerade avWaxman men till synes utan filmkoppling. Inget fel i det men detberörda filmtemat känns snopet undanskuffat.
Jag väntade på att få lite inblick i musiken i en av min favoritfilmer, "En skön historia".
Jag tror annars att det här är ett koncept att utveckla. Beethovenoch andra klassiska kompositörer är ju väldigt flitigt använda i film.Hur annorlunda hade Beethovens "Kejsarkonsert" (en av Per Tengstrandsfavoriter) låtit efter att vi hade fått se Bondfilmen "Tomorrow neverdies"?