Om det var framtiden för Sveriges konstmusik jag i lördags fick blicka in i, så kommer jag inom några år att än mer längta till konsertsalar och operahus. Och mycket talar för att dessa unga elever är just den framtiden: rösterna, pianospelet och scennärvaron skapade en fulländad musikalisk salong på Brunneby gård.
Sångarna och instrumentalisterna framträdde med arior (mest), en duett samt två pianosolon. Även detaljerna höll hög klass. Repertoaren var varierad och bjöd på många fina små pärlor. Scenbytena gick rappt och enkelt och några av stycken fick de informativa presentationer som så ofta är både behövliga och värdehöjande.
Alla förtjänar att nämnas vid namn, men jag bär särskilt med mig några.
Emma Fäldt besitter en dramatisk ådra som kommer att ta henne långt. Den visade hon utmärkt prov på i ”The well-established firm” av nutida brittiska Betty Roe (1930).
Adrian Dolata framförde Philip Graeners sorgliga lilla visa ”Igel und Agel” och använde både gester och mimik på ett väldigt charmigt sätt.
Och som han hanterar flygeln, Filip Enstedt! Det är inte ofta man möter en instrumentalist som skapar musik till och med i pauserna. Mozartsonaten formligen svävade fram i rummet.
Andra halvan av konserten var ett luciatåg med extra allt. Här fanns traditionella luciavisor, sockerbagare och tomtar. Men även jazziga och till och med halsbrytande arrangemang som ytterligare visade vilken mångbegåvad skara unga människor vi hade framför oss.
Nästa konsert i regi av Kammarmusik i Östergötland hålls på Linköpings slott 14 februari 2015. Läs mer på www.slottsmusik.com