En närvarokänsla som går att ta på

"Förlåt, jag måste stämma om G-strängen". Två minuter in i Dmitrij Sjostakovitjs lekfulla lilla Polka slår Hampus Linderholm av. Hans 1700-talscello har gett upp kampen mot den fuktiga luften på Ekströmmens säteri. Så Klarakvartetten slutar spela, cellisten stämmer sin sträng – och så tar de om allt från början.

Skönt samspelta: Dieter Schöning, Wiveca Rydén Mårtensson, Johanna Fridolfsson och Hampus Linderholm spelar Haydn och Sjostakovitj med samma självklarhet.

Skönt samspelta: Dieter Schöning, Wiveca Rydén Mårtensson, Johanna Fridolfsson och Hampus Linderholm spelar Haydn och Sjostakovitj med samma självklarhet.

Foto: HELENA LUNDBERG

Konsert2016-10-09 11:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Omstämningen av cellon är bara ett exempel på känslan av här och nu. Den går nästan att ta på i denna sal, stor som en ordinär tvårumslägenhet: musikernas andetag hörs i ansatserna, instrumentalisternas stråkar närapå nuddar publiken på de främre stolsraderna. Den här upplevelsen får man aldrig från en MP3-fil eller en cd-skiva.

Klarakvartettens fyra medlemmar är alla anställda i Göteborgsoperans orkester. I snart tjugo år har de turnerat i Sverige i den här konstellationen. Programmet för dagen heter ”Gryning och skymning” och öppnas med Haydns stråkkvartett ”Soluppgången” från 1797.

Satserna är inbördes väldigt olika: Adagiot är nästan smärtsamt vackert och innehåller passager som musikerna tar sig an med värme och lyhördhet. Förstaviolinen rör sig fjäderlätt över de andra instrumenten vars stämmor bildar en svävande, stillastående grund. Menuetten bär däremot drag av folkmusik. Kontrasterna är stora – mellan svagt och starkt, snabbt och långsamt, legato och staccato. Men allt känns naturligt i de rutinerade och samspelta musikernas händer.

Söderforssonen Josef Eriksson (1872–1957) är mest känd för sina sångkompositioner, främst för kör. Likväl har Klarakvartetten fått hjälp att leta fram annan musik av honom. Här spelar de två verk för stråkkvartett som båda är mycket sångbara och lätta att ta till sig.

Det här är fjärde gången kvartetten spelar inom ramen för Kammarmusik i Östergötland. Jag ser redan fram mot deras nästa konsert.

Fakta

”Gryning och skymning” med Klarakvartetten.

Ekströmmens säteri, Vikingstad, 8/10

Dieter Schöning, violin; Wiveca Rydén Mårtensson, violin; Johanna Fridolfsson, viola; Hampus Linderholm, cello

Verklista: Josef Haydn (1732-1809): Stråkkvartett i Bb-dur op 76 No 4: ”Soluppgången” (1797); Anton Webern (1883-1945): ”Langsamer Satz” för stråkkvartett (1905); Josef Eriksson (1872-1957): Ad tenebras (I skymningen), ”Pastoral” ur Bucolicasvit för stråkkvartett; Franz Schubert (1797-1828): Kvartettsats D. 703 i c-moll (1820); Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975): Elegi och Polka (1931)