Vilken härligt varierad artistlista årets stadsfest innehåller: operakonsert i går, i kväll Jill Johnson och på lördag både The Sounds och Den svenska björnstammen! Alla borde kunna hitta något som känns rätt – och varför inte chansa på något annat också? När det nu är gratis ...
I går kväll kunde vi alltså för andra gången på kort tid njuta av högklassig operamusik i Linköping – och ingen riktig operakväll utan Mozart. Vi fick höra utdrag ur både ”Trollflöjten” och ”Titus mildhet”, väldigt olika till karaktären trots att båda hade premiär 1791.
Världssopranen Nina Stemme drog ned mest applåder, men hon hade fint sällskap av sina yngre kolleger från Vadstena-Akademien. Dirigenten Anna-Maria Helsing mejslade fram en lekfull och samtidigt distinkt ouvertyr till ”Trollflöjten”. Tomas Volle hade fin höjd i inledningsarian till operan. Och Sibylle Glosted, Annie Fredriksson och Anna-Sara Åberg matchade varandra utmärkt som de tre kärlekskranka damerna när de blir rejält osams över den vackre prinsen.
Nils Gustén tog sig an rollgestalten Sarastros ljuvliga tröstearia ur samma verk och visade prov på ett djup som säkert gör många andra bassångare avundsjuka.
Mezzosopranerna Annie Fredriksson och Anna-Sara Åberg sjöng varsin aria ur ”Titus mildhet” och särskilt Åbergs mörka, varma klang bjöd på en spännande och annorlunda ljudbild, inte minst i de koloraturer arian innehöll.
Stjärnan Nina Stemme fick visa hela sin bredd i Kurt Weills ”Lady in the dark”. Hennes röst var både operaskolad och bluesig i en övertygande förening i denna Broadwaymusikal som Weill komponerade under sin USA-exil. Men kvällens skönaste upplevelse var ändå hennes tolkning av den olyckliga Leonoras fruktansvärt sorgliga och vackra aria ur ”Ödets makt” av Verdi.
Då tystnade till och med barnen på gräsmattan bakom mig.