”Vadstena-Akademien 50 år”. Dirigent Marie-Louise Beckman. Sångsolister Sibylle Glosted, sopran; Annie Fredriksson, mezzosopran, Anna-Sara Åberg, mezzosopran; Nigar Dadascheva, piano. Vadstena-Akademiens orkester.
Vadstena-Akademien vill skapa opera för framtiden och har under sina hittills 50 år i den rollen varit viktig i de gryende karriärerna för såväl Nina Stemme som Malena Ernman och Loa Falkman – och Klosterkyrkan var i går kväll fylld till brädden av oss som ville vara med och hylla jubilaren.
Nuvarande konstnärlige ledaren Nils Spangenberg prisade i sitt tal särskilt den första ledaren Ingrid Maria Rappe för hennes initiativ och lovade att fortsätta att förvalta arvet från henne.
En drygt timslång konsert bjöd sedan på både äldre och nutida musik. Joseph Martin Kraus fick inleda med ett verk för orkester, piano och sopransolist. Han föddes 1756 och har kallats ”den svenske Mozart” eftersom han flyttade från Tyskland till Sverige i 20-årsåldern. Det är inte känt ifall de båda träffades, men visst påminner de båda kompositörernas stil om varandra. Solisten Sibylle Glosteds vackra, fylliga sopranstämma letade sig upp i valven i sällskap med Nigar Dadaschevas följsamma pianospel och tillsammans gjorde de Kraus verk mer än rättvisa.
Klosterkyrkan är (ö)känd för sin långa efterklang, men dirigenten, församlingens egen kyrkomusiker Marie-Louise Beckman, mejslade vant ut tonerna så att de inte flöt samman utan framträdde i all sin skönhet. Det märktes tydligast i de snabbare satserna i Kraus ”Symfoni i D-dur”.
Men kvällens mest spännande händelse var ändå uruppförandet av Andrea Tarrodis ”Aprilserenad”. Ett suggestivt, flödande stycke för röster och orkester. Glosteds sopran och Anna-Sara Åbergs varma mezzoröst samt pukisten Angelina Mangs hade de mest framträdande rollerna. Verket mottogs med varma applåder vilket måste ha känts extra roligt för tonsättaren som var på plats.
Min favorit för kvällen var dock Mozarts konsertaria ”Ch’io mi scordi di te”. Den omfångsrika sångstämman sätter verkligen sångsolisten på prov och Annie Fredriksson klarade det galant. Kraus och Mozart må likna varandra, men den senare vinner med sin enkelhet – han använder alltid bara precis så många toner som han behöver.
Vadstena-Akademiens sommarkonserter pågår till och med 22/8. Läs mer på www.vadstena-akademien.org