Medverkande: Ensemble Mare Balticum, historikern Bo Eriksson
Wallenbergsalen i Östergötlands museum den 18 oktober
Ett medeltida bestiarium var ett bokverk som i ord och bild skildrade djur (latinets bestia ’djur’), men inte enbart verkliga djur utan även fantasieggande fabeldjur.
Bo Eriksson guidades oss genom medeltidens föreställningsvärld om djuren som bärare av kristen och moralisk symbolik. Presentationen förstärktes med bilder och mellan presentationen av de olika djuren framfördes musik med anknytning till respektive djur.
Musiken spände över nästen tre sekler från medeltid (1300-tal) till tidig barock (1600-tal), med tonsättare som Jacopo da Bologna, John Wilbye, Orlando Gibbons, Ravenscroft, Dowland, Byrd, Lasso och Michael Praetorius.
De sex musikerna i ensemblen Mare Balticum trakterade blockflöjter, sång, viola da braccio, viola da gamba, luta, basun, dulcian, sinka och slagverk.
Det var sannerligen en lisa för själen att få njuta av levande musik där inget är förstärk och inget för starkt. Den trångmensurerade basunen var lika mild som dulcianen och den glittrande lutan gifte sig fint med blåsarklangen.
Mare Balticum är Sveriges enda heltidsanställda ensemble för tidig musik och den presterade en spelglädje och fantasirikedom som stundtals var ekvilibristisk.
Ute Goedeckes sång var lika lekande lätt och klar som hennes blockflöjtsspel och det svängde rejält om de delikata rytmerna och de omväxlande taktarterna. Emellanåt förstärktes uttrycket med medryckande stämsång från hela ensemblen.
En representant från arrangörerna beklagade att publiken inte var större, vilket kändes lite onödigt, och man bör kanske ta sig en funderare på hur man marknadsför ett evenemang av det här slaget.
Rubriken ”Bestiarium – en medeltida djurbok” kanske kunde omformulerats till något mer lockande när man bjuder på ett musikarrangemang i absolut toppklass?