Arch Enemy fick publiken att tända

Konsert2006-11-25 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Close-Up made us do it med Path of no Return, Coldworker och Arch Enemy

Platens, Linköping, 23/11

Det fjärde turnépaketet sponsrat av svenska metalblaskan Close-Up rullar just nu på de svenska, och danska, vägarna. I och med Linköpingsgiget har halva schemat på tvåveckorsturnén avverkats. På papperet är årets line-up inte lika stark som tidigare år, det saknas ett folkhemsnamn inom hårdrocken, som Entombed eller The Haunted.

Både Path of no Return, turnéns metalcore-outsider, och Coldworker är relativt nya band och ger ett litet tafatt intryck under spelningen. Kanske beror det på att Arch Enemys monster-trumset redan står på scenen och tar upp snudd på halva dess yta. Då blir det inte mycket plats över att slita loss på.

Men det råder ingen tvekan om att det finns ett sug efter svensk-tyska Arch Enemy. Bandet har koncentrerat sig på utlandet och det är många som nu tar chansen att se dem. Som nykter recensent har jag tidigt placerat mig strategiskt för bästa överblick. Men ju närmare konsertstart vi kommer, desto trängre blir det runt mig och när Arch Enemy väl rusar på scenen bryter helvetet lös.

Det var länge jag såg maken till trängsel och inlevelse hos en publik. Jag håller i mig för allt vad tygen håller medan jag sneglar på Arch Enemys sångerska Angela Gossow som nöjt eldar på publiken. Inte för att det behövs så mycket, den lyder hennes minsta vink. Efter en halvtimme känner jag mig helt mörbultad och förflyttar mig till en fysiskt mindre krävande del av lokalen.

I samma veva tappar Arch Enemy farten. Trumsolo, gitarrsolo och en del instrumentalt arbete från bandet gör att många istället börjar köa till garderoben. Det är synd med tanke på den helt fantastiska inledningen.

Pelle Gunnarsson