Crusellhallen, Konsert & Kongress
18 februari (Förställningar även 19–20/2)
Överslag åt alla håll. Det räcker nästan med att se Per Anderssons ansiktsuttryck i annonserna för "Grotesco på Scala på turné", för att förstå att humorgruppen satsar på överdåd. Historiskt har det mesta varit stort när det kommer till Grotesco, men det känns som att de har tagit i några extra varv nu när det är turnédags. Förutom att själva föreställningen är tre timmar lång (inklusive paus), gör de också många framträdanen. Fyra stycken bara i Linköping.
Efter två tv-säsonger tog Grotesco steget till scenen och Scalateatern i Stockholm. De har gjort stor succé, och förmodligen var det bara en tidsfråga innan de skulle ge sig ut på vägarna.
Grotescos humor ligger ofta i gestaltningen av till synes vardagliga situationer som övergår i det obekväma och absurda. Och det är inte alldeles ovanligt att de spårar ur fullständigt. Scenföreställningen lutar kraftigt åt det urspårade. Det gör att det blir mer direkta skratt än eftertänksamma sådana. Det är så klart en enklare väg att ta när det sitter en publik framför scenen. Men Grotesco är riktigt bra på det också. Det märks att de har kört sin föreställning länge nu. De är samspelta på ett imponerande sätt och allting framförs perfekt.
Materialet blandas från Grotescos karriär. En del är saker som setts i tv-serien, exempelvis studentmottagningen. Det kan tyckas tråkigt med återanvändning, särskilt när det kommer till humor, men det märks inte på publikens reaktioner. Det skrattas högt åt i stort sett allt. Det mesta är lättsamheter, men det finns även mer tänkvärda inslag. Under numret om romer skruvar folk på sig betänkligt i bänkraderna.
Henrik Dorsin och Per Andersson är, inte oväntat så klart, de klarast lysande stjärnorna i ensemblen. Men det är framförallt en helhet som skapas av de många duktiga aktörerna. Det märks särskilt i de utstuderade musikaliska numren. Och de är många. Stundtals känns det nästan som att det är en musikal som framförs.
Per Andersson förtjäna ett eget omnämnande. Det kan tyckas vara ett enkelt grepp att skrika, gapa och hoppa omkring besinningslöst på scen. Men Per Andersson är en mästare på just det, och hans insatser i sketcherna om lokalrevyn och debattprogrammet får så mycket skratt att publiken kiknar.
"Grotesco på Scala på turné" har en metanivå där flera inslag handlar om föreställningen. Detta tillsammans med det faktum att gränsen för var och när det hela börjar är flytande, gör att Grotesco verkligen lyckas med det storslagna de eftersträvade.