Mysteriet MÀster Claes Àr nyckeln till vÄr historia

Likt en mĂ€sterdetektiv skingrar Per Kjellgren mysteriet om MĂ€ster Claes, Östergötlands förste protestantiske ”biskop”.

Gustav Vasa och Àldsta sonen Erik XIV tar emot den första svenska bibelöversÀttningen. Johan Gustav Sandberg fresk i Uppsala domkyrka frÄn 1830-talet.

Gustav Vasa och Àldsta sonen Erik XIV tar emot den första svenska bibelöversÀttningen. Johan Gustav Sandberg fresk i Uppsala domkyrka frÄn 1830-talet.

Foto: Wiki Commons

Historia2021-12-21 19:36
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Böcker

Per Kjellgren 

”MĂ€ster Claes – Söderköpings förste reformatoriske kyrkoherde” 

Stiftshistoriska SÀllskapet i Linköpings Stift

En hel del remarkabla ting har skrivits om kyrkoherden MĂ€ster Claes i Söderköping i de dikter, skĂ„despel, historiska översikter och herdaminnen som författats om honom genom Ă„rhundradena. Bland annat ska han som aggressiv papist med övertygelse ha rest ner till Wittenberg i Tyskland i syfte att dĂ€r konfrontera och omvĂ€nda sjĂ€lvaste Martin Luther tillbaka till den ”rĂ€tta lĂ€ran”, men Ă„tervĂ€nde istĂ€llet sjĂ€lv som övertygad lutheran. DĂ€refter lĂ€r Claes ha gift sig med en nunna frĂ„n klostret i SkĂ€nninge och dessutom retat upp allmogen till ett uppror i Söderköping nĂ€r han höll lĂ„nga predikningar i reformatorisk anda och började till församlingens bestörtning att rensa ut katolska motiv frĂ„n kyrkobygganaderna.   

Sankt Laurenti kyrka i Söderköping.
Sankt Laurenti kyrka i Söderköping.

Det sistnĂ€mnda Ă€r faktiskt sannolikt sant, möjligen Ă€ktade Claes ocksĂ„ en nunna (ett sĂ„dant Ă€ktenskap ingick Luther sjĂ€lv med Katharina von Bora, som flydde klostret Nibschen pĂ„verkad av hans tankar), men att han skulle ha trĂ€ffat den store reformatorn i Wittenberg Ă€r föga troligt. De nya radikala tankarna frĂ„n kontinenten kom förstĂ„s till handelsstaden Söderköping med de tyska köpmĂ€nnen och formade Claes sinne medan han fortfarande var en förhĂ„llandevis ung prĂ€st. 

Martin Luther och hans maka Katharina von Bora mÄlade av Lucas Cranach den Àldre 1526.
Martin Luther och hans maka Katharina von Bora mÄlade av Lucas Cranach den Àldre 1526.

I sitt lilla praktverk ”MĂ€ster Claes” berĂ€ttar kyrkoherde emeritus Per Kjellgren den dunkla historien om sin föregĂ„ngare Claes, en vag figur av förmodat danskt ursprung, född pĂ„ 1480-talet och utbildad i Uppsala och Rostock. Denne utnĂ€mndes till kyrkoherde i Söderköping av Gustav Vasa 1529 och fjorton Ă„r senare till Linköpings stifts förste ”ordinarius”, det som i senare historieskrivning omnĂ€mnts som ”biskop”, med rĂ€tt att viga nya prĂ€ster. PĂ„ ett mĂ€sterligt vis fĂ„r Per Kjellgren Claes att framtrĂ€da i sitt sammanhang, nĂ„got som kastar ljus över den svenska reformationen och brytpunkten mellan den romersk-katolska och evangelisk-lutherska kyrkouppfattningen.  

”MĂ€ster Claes” Ă€r en festlig liten kyrkohistorisk pĂ€rla. Per Kjellgren börjar frĂ„n början och söker sig likt en mĂ€sterdetektiv skickligt och noggrant fram genom historiens kĂ€llor. Han avslöjar de legendbildningar som skapats kring Claes genom Ă„rhundrandena, hur denne har förvĂ€xlats med andra kyrkohistoriska personer och blivit huvudperson i rena skrönor. NĂ€r Per Kjellgren nĂ„r fram till slutet Ă„terstĂ„r egentligen bara ett fĂ„tal fragment av uppgifter om Claes existens och betydelse. Han visar hur rĂ„dande idĂ©klimat, politiska ideal och teologiska behov i skiftande tider har format historieskrivningen om Claes utifrĂ„n vad som passat för stunden i berĂ€ttelsen om det moderna svenska rikets framvĂ€xt. 

Gustav Vasa och Àldsta sonen Erik XIV tar emot den första svenska bibelöversÀttningen. Johan Gustav Sandberg fresk i Uppsala domkyrka frÄn 1830-talet.
Gustav Vasa och Àldsta sonen Erik XIV tar emot den första svenska bibelöversÀttningen. Johan Gustav Sandberg fresk i Uppsala domkyrka frÄn 1830-talet.

SjĂ€lv skriver Per Kjellgren insiktsfullt om hur förenklat vi lĂ€nge betraktat reformationen i vĂ„rt eget land. Redan sedan 1500-talet har den beskrivits som en nĂ€rmast rent politisk process, som om Gustav Vasa var den ensamme reformatorn som med maktmedel gjord riket och befolkningen protestantiskt. Den bilden har Ă€ndrats med tiden, det fanns förstĂ„s gott om sĂ„dana djupt troende evangeliska kyrkomĂ€n som Claes som med luthersk teologisk övertygelse ville omdana bĂ„de kyrkan och det svenska samhĂ€llet. 

Gustav Vasa. MÄlning av Cornelius Arendtz frÄn 1600-talet.
Gustav Vasa. MÄlning av Cornelius Arendtz frÄn 1600-talet.

Han var samtidigt ett böjligt och villigt redskap i Gustav Vasas omfattande omstöpning av riket och som kyrkoherde i Söderköping var Claes definitivt en betydande person i att forma stadens historia. Han sĂ„g till att riva församlingskyrkan, franciskankyrkan, samt fler kapell och nedmonterade dessutom kyrkliga institutioner i Söderköping som kloster-, sjukvĂ„rds- och fattigvĂ„rdssystemet till förmĂ„n för den vĂ€rldsligare vĂ€lfĂ€rdsinrĂ€ttningen kronohospitalet. HĂ€r ett tydligt exempel pĂ„ hur luthersk och protestantisk teologi i praktiken pĂ„verkar samhĂ€llet, det kyrkliga blir en del av det allmĂ€nna samtidigt som det tydligt finner sin plats och underordnar sig den politiska makten i det offentligas tjĂ€nst. Ett exempel pĂ„ det symbiotiska förhĂ„llande mellan kyrka och stat som tydligt prĂ€glat den svenska samhĂ€llsutvecklingen. 

Per Kjellgren skrev ”MĂ€ster Claes” som ett bidrag till Stiftshistoriska SĂ€llskapet i Linköpings stifts Ă„rsbok 2017–2018 och nu finns den utgiven i en enkel, men mycket innehĂ„llsrik upplaga. Den förtjĂ€nar att fĂ„ stor spridning och lĂ€sas av mĂ„nga sĂ„ att vi bĂ€ttre förstĂ„r djupet av vĂ„r historia, varför Sverige ser ut som det gör och vilka vi sjĂ€lva Ă€r i dag. 

Per Kjellgren

Per Kjellgren föddes 1932 i Saltsjö-DuvnÀs och var kyrkoherde i Sankt Laurentii, Drothems och Skönberga pastorat i Söderköping frÄn 1977 till 1993. Innan dess var han verksam som prÀst i Saltsjö-Boo och Tyresö, men föll genom sitt stora intresse för segling för vackra Söderköping och dess kyrkor. Han sökte tjÀnsten som kyrkoherde och blev sedan kvar i staden. Efter pensioneringen har han Àgnat stor tid Ät at forska om Söderköpings historia och kyrkor.