Kubrick fångar krigets hjärntvätt med cynisk skärpa

I tider av blodiga konflikter är Vietnamkrigsfilmen "Full metal jacket" från 1987 ovärderlig för att förstå den sofistikerade manipulation som fostrar soldater.

Befälet Hartman (R. Lee Ermy) förvandlar pojkar och män till mördarmaskiner i Stanley Kubricks klassiker "Full metal jacket".

Befälet Hartman (R. Lee Ermy) förvandlar pojkar och män till mördarmaskiner i Stanley Kubricks klassiker "Full metal jacket".

Foto: Viaplay

Filmtips2023-07-27 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Krigsfilm

Titel: Full metal jacket

Strömmas hos: HBO Max, Viaplay

I rollerna: R. Lee Ermy, Matthew Modine, Adam Baldwin

Regi: Stanley Kubrick

Speltid: 116 min

"Jag försökte säga något om människans dualitet, sir." Så förklarar marinkårssoldaten Joker (Matthew Modine) en peace-symbol på jackan och texten "Born to kill" på sin hjälm. Befälet ger Joker en uppsträckning och ett peptalk för "den vinnande sidan", med budskapet att vietnameserna egentligen vill bli amerikaner. Samma retorik har använts i åtskilliga krig, senast vid Rysslands invasion av Ukraina.

"Full metal jacket" ger främst en inblick i hjärntvätten och "dualiteten" som förvandlar pojkar och män till mördarmaskiner på soldaternas träningsläger. I essäfilmen "The perverts guide to Ideology" menar den slovenske filosofen Slavoj Zizek att soldaterna "belönas" med skärvor av obsceniteter – snuskiga nonsensramsor – och en känsla av distans till grymheter och samhörighet med sina kamrater. Zizek noterar också att Jokers "ironiska distans" gör honom till den mest effektiva mördaren. Till skillnad från menige Gomer Pyle, som går från mobboffer till MÖP och skjuter sig själv i huvudet.

Filmen spelades in i Storbritannien (Stanley Kubrick hatade att resa) vilket bidar till en tvetydighet, som om kriget kunde utspela sig var som helst. Få regissörer har fångat militärlivets psykologiska mekanismer med samma cyniska skärpa. En fördjupning som vore omöjlig utanför fiktionen.