Klassikern "Network" framstår i dag som en profetia

Ett nyhetsankare flippar ur över ryssarna, brottsligheten och inflationen – och tittarna vill bara ha mer.

"Network" (1976) delade kritikerna vid premiären men kammade senare hem fyra Oscarsstatyetter. I dag framstår den som en träffsäker profetia.

"Network" (1976) delade kritikerna vid premiären men kammade senare hem fyra Oscarsstatyetter. I dag framstår den som en träffsäker profetia.

Foto: Studios S Entertainment

Filmtips2023-07-13 11:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Network

Strömmas hos: Itunes

I rollerna: Peter Finch, William Holden, Faye Dunaway

Regi: Sidney Lumet

Speltid: 121 min

"I am mad as hell, and I'm not going to take it anymore." Nyhetsankaret Howard Beale tappar det i direktsändning och vrålar ur sig ord som snart ska bli ikoniska. För det som initialt ser ut att vara en katastrofal pinsamhet för tv-bolaget blir en oväntad succé. Det amerikanska folket är också förbannat. De vill också skrika ut sin frustration över "ryssarna, inflationen och den ökade brottsligheten". (Vissa problem verkar vara av evig karaktär.)

Sidney Lumets "Network" från 1976 delade kritikerna men fyra Oscarsstatyetter delades så småningom ut till det starkt mediekritiska, satiriska dramat. Att se filmen i dag är inte tråkigt alls. Klippning, tempo och skådespeleri står sig väl. Manuset, som Paddy Chayefsky skrev under brinnande Watergate-skandal, är fortfarande bitigt, absurt och roligt – och även om cynismen inom mediebranschen på många sätt är daterad känns den ändå märkligt aktuell.

Behållningen handlar dock inte i första hand om skildringen av den brutala kommersialiseringen av tv-nyheterna. I stället är det ilskan som stannar kvar. Den en gång stabile Harry Beale förvandlas läskigt snabbt till en skrikande dåre, påhejad av en förbannad och uppeldad publik. "Network" känns som en obehagligt träffsäker profetia – ett frö till en arg och förbittrad nutid då det höga tonläget har slagit rot och skriken ständigt ekar i sociala medier.