Äventyr
Regi: James Bobin
I rollerna: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter
Åldersgräns: Från 11 år
En onödig uppföljare där Mia Wasikowska är det enda sevärda. "Alice i Spegellandet" varken engagerar eller gör Lewis Carrolls sagovärld rättvisa.
Det är sex år sen Tim Burtons "Alice i Underlandet" kom. Med tanke på att den inte hör till filmskaparens bättre filmer går det inte direkt att hävda att en uppföljare känns angelägen. Den här gången står dock regissören James Bobin (tv-regissör bakom bland annat "Flight of the Conchords") bakom, och det är som att byta smör mot margarin.
Det talar alltså inte till Bobins fördel att det krävs att man sett den första filmen för att "Alice i Spegellandet" ska bli begriplig. Den vuxna Alice (Mia Wasikowska) är här en upptäcktsresande, och Bobin ägnar denna inramning stort utrymme innan det äntligen blir dags för henne att återvända till Underlandet. Väl där upptäcker hon att hennes gamle vän Hattmakaren (Johnny Depp) är i nöd. För att rädda honom måste hon resa bakåt i tiden.
Tiden, visar det sig, är dock inte så sugen på att hjälpa till. Den personifieras av en tämligen osympatisk karl (Sacha Baron Cohen) som till råga på allt har ihop det med Alices ärkefiende Hjärter Dam (Helena Bonham Carter). Som även hon vill resa bakåt i tiden – för att ta makten över Underlandet från sin syster (Anne Hathaway).
Låter det komplicerat? Det är bara början. Handlingen bokstavligen rusar fram mellan många korta nyckelscener, och i vad som framstår som nästan helt och hållet fabriksanimerade landskap är det enbart Mia Wasikowska som tillför en gnutta närvaro. Baron Cohen dundrar in allt han bara kan i sin rollfigur, men landar platt. Depps Hattmakare är så väsenskild från den han spelade i "Alice i Underlandet" att jag först tror att det är en annan skådespelare som gör rollen.
Burtons mörkare, mer skruvade föregångare gav oss åtminstone en tolkning av författaren Lewis Carrolls fantasivärld, med dess psykedeliska miljöer och skruvade figurer. Vad "Alice i Spegellandet" erbjuder är däremot oklart. (TT)