Thriller
Regi: Tate Taylor
I rollerna: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett
Åldersgräns: Från 15 år
Den brittiska författaren Paula Hawkins bästsäljare "Kvinnan på tåget" har blivit film. Men på vita duken är berättelsen alltför tillrättalagd för att gripa tag i åskådaren.
Rachel Watson, huvudperson i Paula Hawkins sidvändarroman "Kvinnan på tåget", är en ovanligt tragisk huvudrollsfigur, en människospillra som ofta väcker mer förakt än medkänsla hos läsaren. Berättelsen är som gjord för att filmas, men som läsare frågar man sig hur dess neddekade, alkoholiserade antihjältinna skulle te sig på vita duken?
Regissören Tate Taylor gör det enkelt för sig: han väljer att tona ned Rachels trasigaste personlighetsdrag. Det blir dessvärre avgörande för tonen i den här amerikanska filmtolkningen av "Kvinnan på tåget", som känns irriterande airbrushad.
Handlingen har förflyttats från Londons närområde till New Yorks medelklassförorter. Tre kvinnor står i fokus: Megan (Haley Bennett), Anna (Rebecca Ferguson) och Rachel (Emily Blunt). Berättarperspektivet är den senares, en bedragen, dumpad kvinna som lider av alkoholutlösta minnesluckor och är besatt av sin ex-make Tom (Justin Theroux). Anna är älskarinnan som har tagit hennes plats, Megan är barnflickan som sköter Anna och Toms dotter – barnet som Rachel aldrig fick.
Filmens mysterium är Megans plötsliga försvinnande, men berättelsens motor utgörs av ovetskap – åskådarens och Rachels – om hur inblandad Rachel är. Det voyeuristiska temat med Rachels osunda fantasier om Megan och hennes allmänt gränslösa beteende gör sig väl på film. Här är Erin Cressida Wilsons manusarbete och Charlotte Bruus Christensens foto avgörande.
Men det är lite oväntat Emily Blunt som seglar filmen i hamn. Trots att hennes Rachel är på tok för prydlig för de mängder alkohol hon häller i sig, fyller skådespelaren sin ganska osympatiska rollfigur med sorg, svärta – och välbehövlig revanschlusta. Den sjaskighet som genomsyrar Hawkins bok, från Rachels förnedrande fyllor till de svidande medelklasskildringarna, har däremot gått förlorad. (TT)