Ett knytnävsslag i magen av Loach

En man råkar illa ut i ett Storbritannien där det sociala skyddsnätet har slutat att fungera. Ken Loach är tillbaka i form med det politiska dramat "Jag, Daniel Blake".

Daniel Blake (Dave Johns) skickas från den ena handläggaren till den andra i ett system som framstår som alltmer Kafkaartat. Till slut börjar pengarna att sina.

Daniel Blake (Dave Johns) skickas från den ena handläggaren till den andra i ett system som framstår som alltmer Kafkaartat. Till slut börjar pengarna att sina.

Foto: Scanbox Entertainment

Filmrecension2017-01-27 05:50
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att människor hamnar i kläm i det sociala försäkringssystemet är inget nytt, men på senare år verkar det som om allt fler drabbas. Färsk svensk statistik visar också att antalet indragna fall av sjukpenning har ökat lavinartat. Men vad händer med dem som kastas ut ur systemet, och varför sker det?

Diskbänksrealismens mest profilerade filmskapare, Ken Loach, vet besked. I "Jag, Daniel Blake" ger han svidande kritik åt ett system där människor inte längre ses som medborgare med rättigheter, utan som en potentiell belastning.

Handlingen utspelas i den gamla industriorten Newcastle, där änklingen och snickaren Daniel Blake (Dave Johns) drabbas av plötslig sjukdom. Filmens förtexter ackompanjeras av Daniels telefonsamtal med en "vårdutbildad" handläggare på den brittiska motsvarigheten till Försäkringskassan, under vilket han får svara på det mesta utom det relevanta gällande sin hälsa. Resultatet av samtalet dimper ned i brevlådan ett par dagar senare: ett avslag på Daniels sjukpenningansökan.

Fortsättningen är en Kafkaartad resa mot helvetet, med timslånga telefonköer som inte leder någonstans, möten på arbetsförmedlingen där handläggare straffar sen ankomst, ett felaktigt skrivet cv eller uttryck av frustration med utebliven ersättning. Som Daniels granne, en förslagen ung kille, uttrycker det: Systemet är gjort för att man ska tappa sugen.

Och visst är det en del av kontentan i Loachs film: de sjuka och fattiga ingår inte i det nyliberalistiskt präglade samhället. Den som inte har varit företagsam nog att bygga upp ett privat skyddsnät får skylla sig själv när olyckan slår till.

Det låter som en deppfest. Men "Jag, Daniel Blake" är också ett imponerande hårt knytnävsslag i mellangärdet från den nu 80-årige Loach. Även om filmskaparen stundvis viftar lite för mycket med sin pekpinne är det omöjligt att värja sig när Daniels vän, tvåbarnsmamman Katie (Hayley Squires), sliter upp en konservburk kalla bönor på kyrkans välgörenhetstimme och slevar i sig direkt med handen.

Det är sådana scener som gör att "Jag, Daniel Blake" skär på djupet i själen. (TT)

Jag, Daniel Blake

Betyg: 4

Drama

Regi: Ken Loach

I rollerna: Dave Johns, Hayley Squires, Kate Rutter

Åldersgräns: Från 15 år