Dramakomedi
Regi: Whit Stillman
I rollerna: Kate Beckinsale, Chloë Sevigny, Xavier Samuel, Stephen Fry
Åldersgräns: Från 15 år
En utsökt Jane Austen-hyllning ned till minsta nigning. Att låta historien om änkan Lady Susan och hennes brist på självinsikt (och make) spelas upp som ett nedtonat kammarspel är ett genidrag av regissören Whit Stillman.
Hollywood till trots är Jane Austens litterära kännetecken inte skälvande kyssar i solnedgången över landskapet i Yorkshire utan snarare en krass syn på känslor och äktenskap. För hur romantisk man än tycker att kärleken mellan, säg, Lizzie Bennett och Mr Darcy i "Stolthet och fördom" är så kvarstår faktumet att Lizzie hade varit utblottad om hon inte gift sig.
Regissören Whit Stillman vet detta. "Love & friendship" har lånat titeln från en tidig Austen-story men innehållet från långnovellen "Lady Susan". Av detta har Stillman sedan kokat ihop en Austen-hyllning, snarare än tolkning, som är briljant på alla plan.
Det första genidraget ligger i nedtonandet, att låta berättelsen ta formen av ett kammarspel snarare än de överromantiska storbudgetvarianterna vi är vana att se Austen presenteras i. Här ligger i stället fokus på storyn och framför allt på Lady Susan, fantastiskt porträtterad av Kate Beckinsale. En mogen, manipulerande kvinna som helt saknar självinsikt men i stället besitter en stor dos överlevnadsinstinkt. Hon är en sörjande änka och som sådan har hon rätt till allas omsorg och tröst. Men mest av allt behöver hon pengar och är inte sorgeperiodens sympatifiskande ett perfekt tillfälle att kamma hem lite försörjning?
Rollfigurerna presenteras visuellt stramt på ett Wes Andersonskt maner med namn, titel och personlighet i ett stilla kameraögonblick. Det är som att läsa ett interaktivt teaterprogram vilket också bidrar till kammarspelskänslan. Men under den kontrollerade estetiken finns stora känslor begravda. Precis som hos de dygdiga och väluppfostrade karaktärerna som uppvaktar och uppvaktas av alla olika skäl på skalan mellan ekonomi och lust.
Stillmans tidigare verk, som "Metropolitan" (1990) och "Last days of disco" (1998), kretsar också kring äkta kärlek kontra forcerad sådan. Så här i efterhand ser man att dessa kostymfilmer bara varit uppvärmningar inför mästerverket "Love & friendship" där det står klart att han är en perfekt kandidat att ta över Austen-stafettpinnen. (TT)