Populärvetenskap när den är som bäst

Mary Beard: SPQR – historien om det antika Rom

Bokrecension2016-12-08 10:08

Övers: Marina Weilgun

Norstedts

De senaste åren har professor Mary Beard gjort sig känd genom sina böcker och sina tv-program om Romarriket, där hon både har porträtterat kejsare och intresserat sig för vanligt folks liv. Nu har hon skrivit en bred skildring om de första tusen åren av Romarrikets historia. Boken har hon gett titeln "SPQR" (Senatus PopulesQue Romanus – Senaten och det romerska folket) – vilket är den förkortning romarna själva använde för att visa på kopplingen mellan makten och folket.

Mary Beard börjar berättelsen ända från Romulus och Remus och Roms mystiska grundande av Rom år 753 f Kr, och vi får följa historien ända fram till kejsaren Caracalla införde medborgarskap till alla fria invånare i imperiet år 212. Redan från början märks Mary Beards människovänliga och positiva grundsyn som genomsyrar boken – det är befriande att slippa tradiga berättelser om Romarrikets fall och orsakerna till det i den här boken.

I stället försöker Mary Beard komma åt hur vi ska förstå de människor som levde sina liv i imperiet under de här tusen åren. I hennes jakt på det får vi följa med på en spännande resa som tar oss ända från myternas tid fram till några av de mest väldokumenterade liv som levts före tryckpressens tid på 1400-talet.

Berättelsen börjar mitt i den väldokumenterade episoden kring Ciceros anklagelsetal mot Catilina. Den ägde rum år 63 f Kr, strax innan republiken föll. Vid det här tillfällen anklagade den berömde retorikern Catilina för att hota republiken genom en terrorkomplott som han skulle ha lett. Ciceros anklagelser ledde till sist till att Catilina avrättades efter en summarisk rättegång.

Mary Beard visar hur den här diskussionen illustrerar en fråga som fortfarande är aktuell, nämligen var gränserna går för vad man får göra mot enskilda individer i statsnyttans namn. Det är bara en av flera aktuella diskussioner som boken knyter an till, och särskilt frågan om medborgarskapets betydelse och omfattning känns brännande aktuell också i vår tid.

Mary Beard klarar i "SPQR" av att balansera mellan att hålla blicken tillräckligt översiktlig, samtidigt som vi får gå på djupet inom en del valda områden för att historien ska få nog med detaljer.

Genomgående får vi ta del av de senaste årens forskningsresultat. De visar häpnadsväckande saker, som att vi numera kan veta i detalj vad människor på olika platser i Romarriket åt, och till och med hur omfattande silvertillverkningen måste ha varit på den spanska halvön – den har nämligen gett spår som fortfarande syns djupt nere i inlandsisen på Grönland. Mary Beards "SPQR" är briljant populärvetenskap när den är som allra mest fascinerande.

Mary Beard. Brittisk historiker, född 1955, med antiken som specialområde. Som professor undervisar och forskar hon i Cambridge.