Med bultande existentiell smärta

Lena Bezawork Grönlund: Slag

Foto:

Bokrecension2017-01-22 05:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norstedts

”Slag” är Lena Bezawork Grönlunds debutroman. Hon föddes 1975 i Addis Abeba i Etiopien men växte upp i Hörnefors, utanför Umeå i Västerbotten. I dag arbetar hon som bibliotekarie i Huddinge och har tidigare arbetat på Norrköpings stadsbibliotek. Som bibliotekarie har hon ägnat sig åt mångfaldsfrågor, särskilt med fokus på litteratur för barn med afrikanska rötter. DN har utnämnt henne till ett av fyra kulturhopp 2017.

I ”Slag” håller Fikirte och hennes pappa på med boxning båda två, där de också förenas. De berättar växelvis om mötet med Sverige på 80-talet och om det Etiopien som de lämnade, men som båda ständigt förhåller sig till.

Pappan har ingen riktig relation till det nya landet, där han bara råkade hamna, men han berättar för Fikirte om kriget i Etiopien, om revolutionen och den röda terrorn som kom efter. När pappan tränar vid sandsäckarna, beskriver Fikirte hans rörelser som ett slags dans, som hon växt upp med. Deras goda relation störs bara av mammans brutala frånvaro.

”Slag” är en roman om vänskap och kärlek, saknad och längtan men också om rasism. Både pappa och dotter utsätts för rasistiska påhopp i form av stenkastning och fula ord. Boxningen gör Fikirte stark, men de fula tillmälena gör ont. Den hårda verkligheten blandas upp med fantasi och drömmar om någonting annat.

Texten är uppdelad i korta avsnitt, där vi får en samling konturskarpa ögonblicksbilder från en annorlunda svensk och etiopisk verklighet. Med en koncentrerad och väldigt exakt prosa gestaltar Bezawork Grönlund vardagliga händelser och historiska skeden som format Fikirtes och hennes pappas öden.

De olika tidsperspektiven som bryter av texten och ställs i relief mot varandra gör sammanhanget tydligare. Textavsnitten är hela tiden tänkvärda och skenbart lättlästa, vilket gör att direktheten i uttrycket blir nästan fysisk. Här finns en intensiv närhet i det språk hon använder och även en bultande existentiell smärta. Hon skriver en melodisk och känslofull prosa – med en hel del poetiska inslag – som är lågmäld men just därför väldigt effektiv.

Det som inspirerat till romanen är ett svartvitt fotografi, som Bezawork Grönlund köpte i USA på 90-talet. Fotografiet föreställer en pappa och hans son som boxas på en boxningsboll, vilket blev utgångspunkten för ”Slag”. Hon övertygar med sitt lågmälda språk, sin försiktighet och sin eftertänksamhet. Det ska bli spännande att följa hennes vidare författarskap.

Läs mer om