Härligt vetande för flygnörden

Sven Stridsberg: 32 Lansen

Foto:

Bokrecension2017-01-09 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flyghistorisk Revy

Visste ni att Lansenplanet 32 E med tillverkningsnummer 32541 är det plan som står på en pelare vid E4 väster om Linköping? Det och mycket annat kan man få veta i Svensk Flyghistorisk Revys bok "A 32 Lansen" skriven och sammanställd av Sven Stridsberg.

3 november 1952 flög provflygaren Bengt Olow Lansen för första gången och därmed inleddes planets till i dag 64-åriga flyghistoria. Fyra flygbara Lansen av över 400 tillverkade finns kvar i dag, flugna av föreningen Swedish Air Force Flight.

Behållningen med boken är att författaren med arkeologisk grundlighet har grävt ut en Linköpingshistorisk flygplanstyp. Precis som arkeologen granskar och fotograferar vartenda fynd och noga katalogiserar det, har författaren med hjälp av medförfattare i flygavsnitten och massor av unika bilder, sammanställt i princip allt man kan få veta om 32 Lansen.

Undertecknad, som lördagen 18 januari 1958, var på väg från skolan till hem till Valla och då fick se ett Lansenplan störta i Vallaskogen, får i just den här boken äntligen veta vad som ansågs ligga bakom haveriet. Här finns också en av svensk flyghistorias mest dramatiska haveribilder, den av ett Lansenplan med delvis bortsprängt bakparti på grund av motorhaveri, strax innan kraschen.

Och förteckningen av vad som hände med alla Lansenplan och hur många som finns bevarande, härligt vetande för flygnörden. Särskilt intressant är hur ”Lansen” var tänkt att se ut innan planet fick sin slutliga form.

Lansen var ju egentligen en flygande vinge som senare fick stjärt med stabilisator och fena. Några kanske minns det pilvingade Saab-Safirplanet 202 som provflögs med ”Lansenvingar”.

A 32 Lansen i luften.
A 32 Lansen i luften.