Generös och inbjudande memoarbok

Ulla Nisser: Hopp från trampolin – Mitt liv som flicka, kvinna och präst

Bokrecension2016-05-19 11:33

Atremi förlag

Varje människa är en berättelse som kan återges på många olika sätt. Beskrivas på nytt, med olika infallsvinklar, andra teman och mot nya mål. Den berättelse vi har tillgång till om våra liv är en myriad av historier. För den åldrande Sigmund Freud stod det klart att berättandet aldrig kan ta slut. Det finns alltid något mer att minnas, glömma bort och sedan återfinna. När vi vänder oss om och ser bakåt börjar berättandet. Sören Kierkegaard sa att vi lever våra liv framlänges, men förstår dem baklänges, vilket är en förutsättning för berättandet.

Det är hos Sören Kierkegaard som prästen Ulla Nisser tar sin utgångspunkt när hon berättar om sitt liv i boken ”Hopp från trampolin”, i hans berömda ord om att ”befinna sig på 70 000 famnars djup”. Där har hon befunnit sig i sitt yrkesval, relationer och i livets många både förväntade och oönskade sammanhang. Ulla Nisser har deltagit i Linköpings Seniorsuniversitets kurs ”Skriv ditt liv”. Resultatet finns i denna fascinerande bok.

Som alla memoarer tar den sin början i barndomen och uppväxten i en lärarfamilj med många flyttar och uppbrott. Tidigt söker sig berättelsen mot det livsmål som blev Ullas, då hon 1968 prästvigdes i Uppsala domkyrka.

Prästämbetet hade då varit tillgängligt för kvinnor i tio år, men var fortfarande en dörr som högst motvilligt lät sig öppnas för dem. Ulla Nisser återger hur manliga kollegor, med ett rättshaveristiskt beteende, tillät sig och tilläts att kränka, håna och förnedra sina kvinnliga kollegor. Hon var själv en av dem som blev utsatt, men lät sig aldrig kuvas och kunde också försvara sig.

Motståndet hindrade henne inte att söka sig djupare in uppdraget som präst och finna nya vägar att nå människor och förstå sin Gud. Personligt och närgånget berättar Ulla Nisser om svårigheten att leva det privata livet som offentlig människa. Relationer som gav upphov till utsatthet och besvikelser, tills hon så fann sin PO och som ledde vägarna tillbaka till Östergötland, där Ulla arbetade som präst i Mikaelskyrkan.

Ulla Nisser skriver sina memoarer på ett öppet och inbjudande sätt. Läsaren får följa henne i med- och motgångar, glädje och sorg och ta del av författarens många tankar om tro och liv, även det som blir tvivel. Inte minst är skildringarna av hur prästvigda kvinnor hade det under 1900-talets andra hälft ett viktigt tidsdokument.

”Hopp från trampolin” är en genrös bok som visar hur mycket det finns att reflektera över i livet. Kanske att den kan inspirera dig att själv börja formulera ditt livs berättelse.