Då var det inte världsstjärnor som Zlatan eller Avicii som hamnade överst. Det var inte storföretag eller mediehus som roffade åt sig prispokalerna. Nej, dagens svenska makthavare heter sånt som Therese Lindgren, PewDiePie och Thomas Sekelius. Och allra överst på makttronen ståtar ett par från Norrköping, Jocke och Jonna Lundell. Med Youtube som huvudkanal har de byggt ett eget litet medieimperium. De har vunnit priser och klistrat fast en ung generation vid skärmarna för att följa paret genom pranks, spökjakter och personliga med- och motgångar.
Det går givetvis att diskutera om Jocke och Jonna har makt i någon egentlig mening. Men det är otvivelaktigt så att de har en räckvidd i sociala medier som slår allt och alla. De har genom hårt arbete, trams, nonsens och med osviklig känsla för personlig dramatik blivit superkändisar utan att vara på traditionell tv eller pryda tidningarnas förstasidor.
Nu tar Joakim Lundell sin kändisstatus och ger sig ut på nya äventyr. Hans musikkarriär är igång. Och här kommer hans memoarer. Vid 32 års ålder har han satt sig ner och berättat historien om sitt minst sagt stormiga liv för de två författarna Leif Eriksson och Martin Svensson.
Boken ”Monster” är en den osminkade historien om Joakim Lundells uppväxt. Hans inträde i rampljuset via skandaldokusåpan ”Kungarna av Tylösand” och hur han via relationen med Jonna hittar ett hem och ett uttryck.
Det är en i långa stycken mycket sorglig historia. En helvetesvandring genom psykisk sjukdom, droger, svek och misslyckanden. Joakim Lundell växer upp i Vadstena med en självmordsbenägen, missbrukande mamma som i längden inte klarar av att ta hand om honom. Följden blir fosterhem och ungdomsboenden.
De sociala myndigheterna försöker desperat att göra rätt. Men allt blir fel. Mitt i detta en osäker pojke som hamnar helt snett. Droger, hemlöshet, panikångest och brottslighet. Och så ett osvikligt bekräftelsebehov. Se mig, se mig, se mig! Skandalbloggar och dokusåpaäventyr.
Att läsa den här boken är som att bevittna en bilkrasch. Och visst det är svårt att inte stirra.
Men upplevelsen lämnar en hel uppsättning bittra eftersmaker i munnen. Personer i Joakim Lundells närhet hängs ut på ett osmakligt sätt. Inte minst hans mamma. Självreflektionen om det egna ansvaret är provocerande liten, offerrollen är ibland beklämmande påtaglig.
”Monster” är ingen större läsupplevelse, men det är en gripande hemsk historia. Och det är Joakim Lundells liv, så som han själv berättar det. En svensk makthavares bakgrund, de sociala mediernas nummer ett.