Winnerbäck var på toppnivå

Det här är en annan Winnerbäck än sist jag såg honom på scenen. Redan under första låten noterade jag ett friare kroppsspråk.

Winnerbäcks nya skiva har med sig ett dämpat tempo och live faller det där återhållna in mycket vackert, även i lite snabbare gamla godbitar som ”Elden” och ”Åt samma håll”.

Winnerbäcks nya skiva har med sig ett dämpat tempo och live faller det där återhållna in mycket vackert, även i lite snabbare gamla godbitar som ”Elden” och ”Åt samma håll”.

Foto: Peter Jigerström

Recension2019-11-03 10:41
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Lars Winnerbäck 
Saab Arena, Linköping 2/11 
Betyg: 5 

Det där ska inte misstolkas. Alla vet att Lars Winnerbäck inte är någon scendansare. Men på premiären i Linköping (med 8 170 personer i publiken) såg han ut att stormtrivas. I låten ’Tror jag hittar hem’ från nya albumet gjorde han några tydliga gester för att förstärka orden ”Till vänster ligger Vättern Till höger sitter du”. Försiktigt tog han ut svängarna. Så fortsatte det. Han pratade med publiken. Sammanfattade lite av sin karriär. Skojade med självdistans om sin ålder, om tunga ensamma tider. Och om att pratsjunga:
”Det är ett smidigare sätt att kommunicera, för oss som inte är några talare”. 

Referenserna till gamla hemstaden duggade tätt, inte minst i ’En tätort på en slätt’. På en millisekund noterade publiken att han petade in ett ”hälsa skönheten från Skäggetorp”.
Konsertens stomme är senaste albumets låtar. Winnerbäcks texter behöver inte analyseras så djupt för att man ska se att de ofta utgör allvarsamma samtidsskildringar. I Saab arena gick han lite längre och berättade varför han skrev låten ’Skolklockan’, från 2012:
”Sverige hade förändrats till ett annat land där man skulle satsa mer på sig själv, där det gemensamma skyddsnätet lades ner. Det vi ägde gemensamt skulle inte ägas gemensamt längre. Det satte sina spår och gör det fortfarande”, sa Winnerbäck.

Nya skivan har med sig ett dämpat tempo och live faller det där återhållna in mycket vackert, även i lite snabbare gamla godbitar som ”Elden” och ”Åt samma håll”. Samtidigt är det otroligt häftigt att se hur bandet levererar ända in i kaklet. Det är musikaliskt och väl avvägt. Winnerbäck kan konsten att omge sig av bra musiker. Therese Johansson (sång/gitarr) och trummisen Jonna Löfgren möttes av jubel när Lars Winnerbäck presenterade dem. Värda att nämnas är också Winnerbäcks mångåriga bollplank och producent Jerker Odelholm på bas, gitarristerna Staffan Johansson och Carl Ekerstam samt pianisten Tomas Hallonsten.

Inramningen med ljus, eld och konfetti är magnifik men det blir nästan lite mer än man kan önska. Storbilden är ursnyggt stiliserad och i bakgrunden visas bland annat filmer och bilder från Linköping till en svårslagen version av ’Söndermarken’. Winnerbäcks låtskatt får inte längre plats i en enda konsert. Dessutom presenterar han nya toppar på varje ny skiva. Det här är Lars Winnerbäck på toppnivå!

Karta: Saab Arena