Viljan och energin är det inget fel på, men...

Färgstarka målningar och textila skulpturer. Hon är inte rädd för överslag. Har det något med kulturen att göra? Spelar det någon roll?

Virkskulptur och målning av Iryna Hauska. Skulpturen har titeln ”Den varma världen” och akrylmålningen ”Landskap”.

Virkskulptur och målning av Iryna Hauska. Skulpturen har titeln ”Den varma världen” och akrylmålningen ”Landskap”.

Foto: Christer Fällman

Recension2021-09-13 10:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Iryna Hauska: Skulptur, målningar

Saabs konstförening

Pågår till 26/9

Iryna Hauska är född 1971 i Belarus och bosatt i Sverige sedan 2009. Här har hon fortsatt sina konststudier och ställt ut i olika länder. Temat är ofta kroppen och starka uttryck. Hon målar med sin egen kropp och gör avgjutningar av sig själv.

Målningarna ser abstrakta ut och verkar spontanistiskt producerade. De virkade skulpturerna påminner om tendensen från så kallad stickgraffiti för 15 år sedan, alltså inspirerade av gatukonstens yttringar. Iryna Hauskas färgskala är även här stark och för tankarna till folklore.

Vid första inträdet i Saabs galleri blir jag först provocerad av alla dessa högt uppdrivna färgskalor. På mig ger det ett nästan kitschigt och lite inställsamt intryck. Vad är detta? Saabs utställningar brukar ofta hålla bra kvalitet och en viss linje.

Kroppens närvaro kan vara inspirerad av konstnärer som Marina Abramovic, men hon har ofta en framslipad bärande existentiell idé med sina verk och formen är stram. Här förefaller varken det ena eller det andra gälla. Viljan och energin är det inget fel på, men kompassen snurrar åt många olika håll.

”Jag kan ha fel”, som en bok av Björn N Lindeblad heter. Men den här utställningen kombinerad med en tämligen krystad performance blir bara för mycket för mig. Vi tycker olika om konst. Den internationella konstens finns tillgänglig för alla på världens museer och konsthallar. Men Hauskas verk har jag aldrig sett där.