Mörk gÄta med Ànnu mörkare svar i hyllad debut

Varför stÄr en ung kvinna pÄ ett isblock med en snara kring halsen? Barndomen spökar i den flamlÀndska författaren Lize Spits roman "Det smÀlter".

Lize Spit (född 1988) Àr uppvuxen i den flamlÀndska delen av Belgien. Hon skriver pÄ nederlÀndska och Àr bosatt i Bryssel. Hon slog igenom 2016 med den bÀstsÀljande debutromanen "Det smÀlter", som nu finns pÄ svenska i översÀttning av Anna Rosenqvist.

Lize Spit (född 1988) Àr uppvuxen i den flamlÀndska delen av Belgien. Hon skriver pÄ nederlÀndska och Àr bosatt i Bryssel. Hon slog igenom 2016 med den bÀstsÀljande debutromanen "Det smÀlter", som nu finns pÄ svenska i översÀttning av Anna Rosenqvist.

Foto: Basso Cannarsa

Recension2022-04-23 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En man gÄr in pÄ en restaurang och bestÀller albatross. Han tar en tugga av fÄgeln och begÄr sedan sjÀlvmord. Varför? Historien om mannen som Àter albatross har inget att göra med Lize Spits hyllade debutbok, men romanen Àr uppbyggd kring just den sortens kluriga gÄta, dÀr man med hjÀlp av ja- och nej-frÄgor ska lista ut svaret. Eva Àr omkring 30 Är och pÄ vÀg till sin lilla flamlÀndska hemstad, i bilens baklucka har hon med sig ett enormt isblock. Varför? Snart stÄr hon pÄ isblocket med en snara kring halsen i en ladugÄrd. Varför?

GÄtan ger boken deckarens typiska sÀrprÀgel, dessutom hoppar berÀttelsen likt de flesta samtida deckare mellan nu och dÄ, nÀrmare bestÀmt mellan nutid och sommaren 2002, dÄ den knappt tonÄriga Eva, vars enda vÀnner Àr tvÄ snuskiga och odrÀgliga pojkar som bara tÀnker pÄ nakna tjejer, dras in i en lek som gÄr för lÄngt och dÀr hennes sympatier och plats i vÀrlden testas. Eva Ä sin sida Àr helt avsexualiserad i pojkarnas ögon, pÄ grund av att hon anses vara ful, pÄ grund av sina barnsliga klÀder, pÄ grund av sin ensamhet.

"Det smĂ€lter" Ă€r en barndomsskildring som tassar kring sexuella övergrepp, psykisk ohĂ€lsa och alkoholiserade förĂ€ldrar, men det fiffiga Ă€r att tragedierna lĂ€nge bara skymtar i periferin. Inte sĂ„ att de Ă€r förtrĂ€ngda eller tigs ihjĂ€l, men de Ă€r endast en del av den stora och eviga berĂ€ttelsen som Ă€r barndomen. Den viktiga och akuta berĂ€ttelsen finns dĂ€r – barndomens avgörande hĂ€ndelse, den som inte gĂ„r att skaka av sig – men liksom i Harper Lees "Dödssynden" (1960) – förra Ă„rhundradets kanske bĂ€sta barndomsskildring – finns hĂ€r ocksĂ„ plats för annat frĂ„n barndomen, smĂ„ historier om ditt och datt fulla av ledtrĂ„dar som i sakta mak för lĂ€saren nĂ€rmare den mörka gĂ„tans Ă€nnu mörkare svar. En kort men viktig vĂ€nskap, ett sĂ€rskilt godis som man Ă€lskade, en vattensköldpadda som frös ihjĂ€l och sĂ„ vidare.

Situationer i stil med den som den vuxna Eva befinner sig i Äterkommer. SÄ Àr fallet med leken, sÄ Àr fallet med Evas lillasysters tvÄngshandlingar. Situationer som man vet förr eller senare kommer att sluta med en tragedi. Man ser isblocket smÀlta, kÀnner det krympa och bli halt, man kÀnner snaran dras Ät. Men man gör ingenting Ät det, inte förrÀn det Àr alldeles försent.

Varför begÄr mannen som Àter albatross sjÀlvmord? Svaret Àr lika lÄngsökt som sjÀlvklart, vilket Àr fallet med alla dylika gÄtor. SÄ lÀnge gÄtan bestÄr Àr den fÀngslande, just eftersom man vill veta svaret. Men nÀr den vÀl Àr löst börjar man tvivla, ifrÄgasÀtta svaret och frÄga sig huruvida gÄtan verkligen var sÄ himla bra och spÀnnande. SÄ Àr Àven fallet med gÄtan och svaret i "Det smÀlter".

Romanen liknar som sagt en deckare, och likt de flesta nutida deckare hemfaller den Ă„t att i detalj gestalta ett vedervĂ€rdigt brott. Det Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt vidrig lĂ€sning, Ă€ndĂ„ kan jag i skrivande stund inte dra mig till minnes en enda detalj. "Show, don't tell" Ă€r ett skrivtips som har upphöjts till lag hos yngre europeiska författare, men ibland ska man göra tvĂ€rtom för att fĂ„ störst effekt. William Faulkners roman "Det allra heligaste" (1931) innehĂ„ller ett av den amerikanska litteraturens kanske mest berömda sexuella övergrepp. Man ryser nĂ€r man fĂ„r veta vad som har hĂ€nt, men det nĂ€mns bara som ett faktum, det gestaltas inte i alls. ÄndĂ„ Ă€r det en scen omöjlig att glömma.

Roman

Lize Spit

Det smÀlter

Övers. Anna Rosenqvist

It-lit