Ung stjärna strödde klara pärlor

Toner kan spelas på så många olika sätt. När sjuttonåriga pianisten Alice Power lockar dem ur flygeln på Crusellhallens scen på onsdagkvällen trillar de på som klara, distinkta pärlor. Det går inte att värja sig för skönheten i klangen och sättet på vilket hon låter dem avlösa varandra.

Tonerna trillar som på ett pärlband ur händerna på pianisten Alice Power.

Tonerna trillar som på ett pärlband ur händerna på pianisten Alice Power.

Foto: Helena Lundberg

RECENSION2018-10-10 22:27
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alice Power är sin ungdom till trots redan ett etablerat namn på konsertscenerna, har framträtt för såväl kungahus som regering och stöttas av mentorn Robert Wells.

Att sedan Mozart komponerat den musik som hon och orkestern framför bidrar naturligtvis till upplevelsen. Liksom att pianist och orkester är härligt samspelta, inte minst i den ljuvliga Andante-satsen – förmodligen en hommage till Mozarts mentor Johann Christian Bach som avled samma år som konserten skrevs.

Kvällens andra verk, Tjajkovskijs andra symfoni, kallas även ”Den lillryska” och hör inte till mina favoriter; därtill är den lite för svulstig. Men ibland glimrar det till. Som när kompositören plockar fram de lillryska (ett annat namn för Ukraina) folkmelodierna.

Dagens dirigent, den venezuelanske Rafael Payare, reser världen runt och dirigerar SON och andra orkestrar av rang. När de denna kväll framför Tjajkovskij kör han utan noter och att beskåda honom på pulten är en upplevelse i sig. Kroppsspråket för tankarna till Thåström och Jagger och jag begriper inte hur musikerna förmår tolka hans handrörelser, men tajt och snyggt blir det, även i de mer rytmiskt komplexa partierna.

Det nya konceptet Kortklassiker passar bra en vanlig onsdag i oktober. En stunds musikupplevelse innan man går hem till sina vardagsbestyr.

”Mozart & Tjajkovskij”

Norrköpings symfoniorkester. Pianosolist Alice Power. Dirigent Rafael Payare

Konsert

Crusellhallen, Linköping, 10/10