Recension2021-04-16 06:55

Titel: Mare of Easttown

Premiär: 19 april på HBO Nordic

I rollerna: Kate Winslet, Guy Pearce, Jean Smart med flera

Regi: Craig Sobel

Antal avsnitt: 7

Betyg: 5

Vi tittare fullkomligen översvämmas av deckare och polisserier. Så en aning övermättnad blir det förstås. Men så kommer en sådan där riktig fullträff som gör att man ställer sig upp och jublar. "Mare of Easttown" är just en sådan. Serien är så långt från strömningstjänsternas dussinproduktioner som man kan komma. Jag har redan svår abstinens efter att ha sett de fem avsnitt som HBO har levererat till oss recensenter. Nu måste jag hålla mig till dess de två sista går att se. Hemskt, jag har verkligen landat i serien.

Mycket är den briljanta Kate Winslets förtjänst. Hon gör här ännu en mästerlig rolltolkning. Winslet spelar polisen Mare Sheehan, en gång hyllad för sina idrottsliga framgångar, numera inte så populär efter att hon har misslyckats med att hitta en tonåring som försvann för knappt ett år sedan. Nu hittas en annan, mördad. I den lilla staden i det amerikanska rostbältet blir det kaos, och alla anklagar varandra. Samtidigt har Mare stora personliga problem. Hon är skild och lever med sin mamma och dotter. Sonen tog livet av sig efter en lång tids missbruk och nu vill hon ha vårdnaden om dennes lille son.

Det är en djupt plågad och desperat människa som vi möter i närbild. Kate Winslet fyller upp varenda scen där hon är med, trots ett mycket återhållet skådespeleri. Kring sig har hon också suveräna medspelare. Särskilt mamman (Jean Smart) och dottern (Angourice Rice) griper tag, liksom polisassistenten Colin Zabel (Evan Peters). Och det finns fler, alla med ett uttryck som känns så autentiskt, så äkta.

De fint fångade miljöerna bidrar starkt till stämningen. Det är långt till de typiskt fashionabla bostadsområdena som vi är vana vid i amerikanska tv-serier. Här är det nedgånget, trångbott och arbetslösheten är stor. Ganska typiskt för vad som brukar kallas "Trumpväljarområden". Här blir de människor med ett hopp om ett bättre liv och med starka band till varandra trots alla svårigheter.

Samtidigt är "Mare of Easttown" också en spännande berättelse om ondska, besatthet och oskyldiga offer. Med två avsnitt kvar är jag fylld av längtan efter att få se slutet. Det enda jag vet är det inte kommer att bli någon sådan där skön känsla av att "nu är det löst". Det har kostat för mycket på vägen dit.