Tine Thing Helseth Àr enastÄende

Med norska vĂ€rldstrumpetaren Tine Thing Helseth pĂ„ plats invigs Ă„rets blĂ„smusikfestival och genrebreda Östgöta BlĂ„sarsymfoniker visar sin starka stĂ€llning i musiksverige.

Gershwins ”Rhapsody in Blue” Ă€r som ett soundtrack till New York, stan som aldrig sover och Tine Thing Helseth breder ut sig elegant över den minutlĂ„nga, drygt tvĂ„-oktavsstora glissandot.

Gershwins ”Rhapsody in Blue” Ă€r som ett soundtrack till New York, stan som aldrig sover och Tine Thing Helseth breder ut sig elegant över den minutlĂ„nga, drygt tvĂ„-oktavsstora glissandot.

Foto: Catrin Villaume FĂ€gerstrand

Recension2023-09-17 12:31
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

FrÄn Wien till New York. Invigning av Svensk BlÄsmusikfestival
Östgöta BlĂ„sarsymfoniker
Dirigent: Jascha von der Goltz
Solist:  Tine Thing Helseth, trumpet
Crusellhallen, Linköping K & K
15/9


Crusells ouvertyr ur ”Den lilla slavinnan” har ett tilltal fyllt av förvĂ€ntan. Sedan raskt över till Haydns 44:a i Aareskjolds arr. Framförandet Ă€r knivskarpt utan omsvep. Elegant löper man rakt in i satser som prĂ€glas av sorg och lidelse men ocksĂ„ stramhet. Orkestern famnar tonsĂ€ttarens temperament av sjĂ€lsligt mörka landskap.  

Emmy Lindströms ”The Lost Clown” Ă€r en modern parafras pĂ„ Schönbergs ”Pierrot Lunaire”. HĂ€r tar ÖB fasta pĂ„ de lekfulla infallen och maneriska gesterna hos en clown som gĂ„r vilse i manegen. Det hĂ€r Ă€r spĂ€nnande, mindre tonal musik med Lindströms tolvtonsserie som röd trĂ„d och lĂ„n av Schönbergs ackordföljder. 

Kanske njuter jag Ă€ndĂ„ mest av Gershwins ”Rhapsody in Blue"” med enastĂ„ende Helseth. Soundtracket till New York med det inledande glissandot Ă€r ljudet frĂ„n stan som aldrig sover. Briljant breder Helseth ut sig över den minutlĂ„nga, drygt tvĂ„-oktavsstora tonlöpningen och fĂ„r gensvar hos klarinetten vars lĂ€te Ă€r som ett gĂ€ckande, gnĂ€ggande skratt. 

I tvĂ„ stycken ur Coplands ”Rodeo” spelar dirigenten Jascha von der Goltz ut hela sitt register med spexigt humör. Sist men inte minst, Ilari HylkelĂ€s ”Waltz” som blir till ett bitterljuvt avsked.