Stillsamt tillbakalutad bildkonst

Ljus, tid och människor är viktiga i Wikströms bildvärld. Det är som om tiden stått stilla sedan förra sekelskiftet.

"Rodin", namngiven efter den franske skulptören, och "Tidningsläsare". Målningar av Örjan Wikström.

"Rodin", namngiven efter den franske skulptören, och "Tidningsläsare". Målningar av Örjan Wikström.

Foto: Christer Fällman

Recension2021-02-08 09:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Örjan Wikström

Målningar

Galleri Sander

Visas till 24/2

Motljuset löser delvis upp de behagfullt vilande människorna. Arvet från den impressionismens Paris finns stillsamt närvarande. Men färgskalan är betydligt dovare, det drar åt brunt. Accenterna av violett, orange, blått och pastellfärger fungerar aktiverande.

I en målning sitter fem allvarsamma herrar med knappt antydda ansikten. På bordet syns höga nubbeglas. Referensen till danske målaren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) blir ofrånkomlig. Den stora och berömda målningen ”Fem porträtt” (1902) hänger på Thielska galleriet i Stockholm. Mörk, ståtlig och med sugande undertryck laddar den hela rummet.

En annan målning med tre personer lojt tillbakalutade i solstolar leder tankarna åt den intellektuella och konstnärliga Bloomsbury-gruppen i London.

Det är knappast möjligt att man ser joggande eller ”gymmande” människor i Örjan Wikströms bildvärld. På sin höjd läser någon en tidning eller kanske samtalar lågmält med sina vänner. Allt verkar mer eller mindre finnas i väntans tider, lite håglöst, kanske drag av spleen och leda. Grafik och målningar kan inverka rogivande och stillsamma i en orolig tid.

Själva oföränderligheten verkar också vara något av ett signum i denna bildkonst.

Örjan Wikström är född 1948 i Stockholm där han gick på Konstfack. Därefter studerade han vid Konstakademien i Paris och har bott i metropolen sedan 40 år tillbaka. Men merparten av sina utställningar har han hela tiden haft i Sverige.

Karta: Galleri Sander