Stefanies stämningar styr blicken från detaljerna

Om ett par veckor har Stefanie Svensson genomfört en tvåårig utbildning på Lunnevads konstlinje. Här har hon tagit chansen att känna på offentlighetens ljus.

Storm och längtan. Målning (beskuren) av Stefanie Svensson.

Storm och längtan. Målning (beskuren) av Stefanie Svensson.

Foto: Sievert Sjöberg

Recension2021-05-19 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Stefanie Svensson:  Målningar

Sander (Lab). Visas till 2/6

Jag har tidigare sett minutiöst genomarbetade bilder, där hon använt sig av tusch, akvarell och andra tekniker som lämpar sig för illustrationer och reklam. På den här utställningen visar hon, förutom ett grafiskt blad, bara oljemåleri. Alltså en långsammare teknik. Formaten är dessutom betydligt större. 

Det kan vara vanskligt att avgöra vilken inkörsport som kan bli den mest givande när det handlar om yngre konstnärer. Men här ser jag oljemåleriet som ett steg i en gynnsam riktning. Hon verkar ha insett vad som krävs i bilduppbyggnadshänseende om man vill arbeta med större dimensioner. 

Kompositionstänk och att välja bort det ovidkommande har fått hamna i förgrunden. Utfallet blir rakt igenom vinstgivande. Blicken söker sig inte alls lika frekvent till detaljer. Istället är det stämningar, atmosfär och en viss gåtfullhet som behärskar uttrycken. Känslan av ögonblick, fångade mitt i ett skeende, är närvarande i flera verk. Hur en fortsättning kan te sig, ges inga antydningar om.

På det hela taget pekar utvecklingskurvans vinkel åt ett håll som inger tillförsikt. Jag antar att oljefärgen är en relativt ny bekantskap för Stefanie. Men den kan komma att utgöra hennes konstnärliga grund i framtiden. Förutsättningen är att hon konsekvent fördjupar sig i dess historik och egenheter, tar genren till sitt hjärta. Då kan engagemanget generera fullmogen frukt. 

Karta: Galleri Sander