Konst
Johan Strindberg: Fotografier
Saab art gallery. Pågår till 27/9.
Han visar nu ett drygt 30 tal fotografier på människor, natur och miljöer. Senast vi kunde se hans verk var i Linköping för tre år sedan och på Fotografiska i Stockholm 2015. Han är Jämtlandsfödd 1982 i Kerstin Ekman-land med uppväxt i Linköping och numera med bas i huvudstaden.
Utställningen på Saab Terrassen präglas förutom av clair-obscur, eller snarare clair-noir, av lusten till en viss upplöst suddighet. Tack och lov för det. Fotografins vanliga hang-up vid skärpefixering har han lämnat därhän. Lager på lager och efterbearbetningar digitalt öppnar upp för mångtydiga glidningar.
Ensam man på vandring i dimmtätt lanskap eller person vid strandbryne har en viss romantisk ton. Men det slår aldrig över. Strindberg håller stilen. Släktnamnet förpliktigar. Passion och nyfikenhet.
Bildkonst och ljushantering är intimt sammanlänkande. I synnerhet gäller detta fotokonsten som historiskt byggt på att ljus träffade ett ljuskänsligt skikt. Nu processas detta digitalt. Men den konstnärliga hanteringen av ljus eller nerskruvningen av ljus intresserar givetvis Johan Strindberg.
Han skapar ofta ett undertryck av ljus och mörker som komprimeras. Ett unikt exempel på utställningen är fotot på ödekåken, en bild som togs i fullt dagsljus. En mörk krispighet och närmast surrealistisk scenografi har skapats medvetet i datorns programvara, kanske Photoshop. Filmiskt spännande bild liksom många andra i den här första höstproduktionen på Saab.