SorgesÄng över det som en gÄng var Chelsea Hotel

Spöken frÄn förr drar runt pÄ det legendariska konstnÀrshotellet i "Dreaming walls". GÀsterna klamrar sig fast vid minnen av fornstora dagar medan renoveringen pÄgÄr runt omkring dem.

Gamla, grĂ„ och vilse i minnen frĂ„n fornstora dagar – i "Dreaming walls" fĂ„r publiken möta konstnĂ€ren Bettina Grossman och fler andra av Chelsea Hotels sista, övervintrade gĂ€ster.

Gamla, grĂ„ och vilse i minnen frĂ„n fornstora dagar – i "Dreaming walls" fĂ„r publiken möta konstnĂ€ren Bettina Grossman och fler andra av Chelsea Hotels sista, övervintrade gĂ€ster.

Foto: Clin d'oeil films/Folkets Bio

Recension2022-08-12 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

DokumentÀr

Titel: Dreaming walls

Visas pÄ: Bio

Medverkande: Bettina Grossman, Merle Lister, Patti Smith

Regi: Amélie van Elmbt, Maya Duverdier

Speltid: 80 min

Betyg: 3

I samband med att gentrifieringens renoveringsraseri drar fram över vÀrldens gamla metropoler, och kulturmiljöer till höger och vÀnster stöps om i samma sorts sjÀllösa frÀschör, upplever ocksÄ nostalgin en renÀssans. Sorgen över gamla caféer och biografer som gÄr i graven gÀller sÄklart förlusten av dessa platsers speciella atmosfÀr, men lika mycket deras förmÄga att försÀtta oss i kontakt med historien.

En plats som har överlevt förvÄnansvÀrt lÀnge i mer eller mindre oförÀndrat skick Àr det legendariska Chelsea Hotel, med dess uppsjö av legender kring sina illustra hyresgÀster inom konst och musik. BelÀget mitt pÄ ett Manhattan som har gÄtt frÄn bohemiskt ruffigt till ett av vÀrldens dyraste omrÄden, har hotellet kunnat fortsÀtta existera som en tidskapsel frÄn en epok dÄ New York stod i centrum för den alternativa kulturscenen. Fram tills nu vill sÀga, dÄ hotellet just har Äteröppnat i ny regi efter en över tio Är lÄng renovering, och de övervintrade bohemerna snart lÀr ersÀttas av vÀlbÀrgade turister.

DokumentĂ€ren "Dreaming walls – De sista gĂ€sterna pĂ„ Chelsea Hotel" Ă€r inspelad under renoveringen och skildrar de hyresgĂ€ster som har stannat kvar in i det lĂ€ngsta, av vilka de flesta har bott dĂ€r under mĂ„nga decennier. Att de Ă„r ut och Ă„r in uthĂ€rdar ovĂ€sendet frĂ„n den oĂ€ndliga renoveringen sĂ€ger nĂ„got om hur starkt de har kommit att identifiera sig med hotellet, och hur rotlösa de skulle kĂ€nna sig utan det. Bland dem finns fortfarande konstnĂ€rer, fotografer och koreografer, fast flera av dem tycks numera frĂ€mst leva i sina egna minnens vindlingar och vrĂ„r.

Regissörerna AmĂ©lie van Elmbt och Maya Duverdier har lyckligtvis valt bort konventionella kĂ€ndisintervjuer med legendariska hyresgĂ€ster, men figurer som Patti Smith och Dylan Thomas skymtar Ă€ndĂ„ förbi i form av korta arkivklipp och ljudinspelningar, som spöken frĂ„n det förgĂ„ngna. Filmens nostalgiska vĂ€rldsĂ„skĂ„dning kommer Ă€ndĂ„ inte frĂ€mst till uttryck genom skildringen av ett mytomspunnet förflutet. Snarare Ă€r det en sorgesĂ„ng över förlusten av denna sĂ€regna miljö – som Ă€nda fram till vĂ„ra dagar har fungerat som hemvist Ă„t nĂ„gra av vĂ€rldens vilsna sjĂ€lar.