SON:s möte med ryssar imponerar

Ryssarna vi mötte var Rachmaninov och Stravinsky – båda skapare av storstilad orkesterprakt. Men en är svärmisk, den andre saklig.

SON möter Son. Pianisten Yeol Eum Son, född 1986 i Sydkorea, gästspelar med Norrköpings symfoniorkester. (Pressbild)

SON möter Son. Pianisten Yeol Eum Son, född 1986 i Sydkorea, gästspelar med Norrköpings symfoniorkester. (Pressbild)

Foto: Marco Borggreve

Recension2021-11-04 09:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Norrköpings Symfoniorkester: ”Ryskt möte”

Dirigent: Joana Carneiro

Pianosolist: Yeul Eum Son

Betyg: 5

Crusellhallen 3/11, även i de Geerhallen Norrköping 4/11

Rachmaninovs 2:a pianokonsert är tydligen världens mest älskade, enligt en brittisk undersökning, med teman som många känner igen. Och den övermannar en verkligen, romantiken spränger gränser och Rachmaninov har så mycket att förmedla att fingrar och tangenter nästan inte räcker till!

Det här är ett ”språk” och ett uttryck som SON behärskar till fullo. Åh, vad jag njöt av den varma stråkcantilenan efter de inledande brett anlagda pianoackorden!

Ett så etablerat och ofta framfört verk är svårt – och kanske onödigt – att göra något annorlunda och eget av. Så skedde inte heller nu, men i Yeul Eum Sons tolkning fanns allt man kan önska: passion och stringens, lyrik och drama, teknisk briljans. Att den där späda kroppen kunde frambringa ett så kraftfullt spel – suveränt och minnesvärt! Hon belönades med en mängd inropningar.

I den skickligt komponerade ”Petrusjka” har Stravinsky nedlagt mängder av färgschatteringar och stämningar. Kontrasterande ytterligheter – det är bara förnamnet. Ändå är det omedelbart och tilltalande, men som lyssnare hålls man stående på tå. Det fragmentariska bygget och myllret av udda taktarter måste vara en utmaning, dirigerande Carneiro gjorde med sin stabila ledning en beundransvärd insats.

SON visade denna kväll sin klass och på vilken hög nivå de hör hemma!