SON ger Vivaldis årstiderna nytt liv

Det finns musik man trodde man hade tröttnat på. Och så hamnar den i någon uttolkares händer, och vips hör man saker man inte hört förut. Som när Lara St. John blåste nytt liv i Vivaldis fyra årstider.

Kanadensiska Lara St. John behärskar sitt instrument till fullo.

Kanadensiska Lara St. John behärskar sitt instrument till fullo.

Foto: Clive Barda

Recension2019-09-26 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

"Vivaldis årstiderna” 

Norrköpings symfoniorkester med violinsolisten Lara St. John

Betyg 4

Crusellhallen, Linköping, 25/9

En vanlig dag på jobbet. Den kan bestå i att festligt klädd sitta eller stå på en scen och framföra pärlor ur den klassiska musikskatten. Kan det någonsin bli tråkigt?

Det kändes inte så när Norrköpings symfoniorkester (SON) och den kanadensiska violinisten Lara St. John på onsdagkvällen intog den fullsatta Crusellhallen. På programmet stod musik av Antonio Vivaldi och Johann Sebastian Bach.

Bach lär ha sneglat åt både Corelli och Vivaldi när han komponerade sina violinkonserter. St. John och den barockanpassade, mindre orkestern tog sig an a-mollkonserten med själ och närvaro. Lara St. John dirigerade SON delvis med ryggen vänd åt den, delvis i små dueller med ömsom violinist, ömsom cellist. Alla stråkdrag var – naturligtvis – synkade och skänkte även de skönhet åt upplevelsen.

Vivaldis välkända årstidssvit fick samma furstliga behandling. Verket må vara ofta spelat, men det är inte dess fel att det kan bli uttjatat. Skildringarna av vårens fåglar, sommarens dallrande hetta, höstens jakt och vinterns bitande isregn blev levandegjorda i musikernas händer. Att St. John dessutom med bara kroppen lyckas få alla att göra exakt samma tempoökning vittnar om både musikalitet och lyhördhet.

Samma konstellation framförde årstiderna i domkyrkan i januari 2013. De får gärna göra om konststycket igen om några år.

Karta: Linköping Konsert & Kongress