Solisten drunknade i orkesterklangen

Detta var impressionisternas afton, att med musik måla med hela den klangliga färgpaletten med extra allt i den instrumentala uppställningen.

Siobhan Stagg uppträdde tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester.

Siobhan Stagg uppträdde tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester.

Foto: Simon Pauly

Recension2022-02-18 10:50
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Ravel möter Debussy

Betyg: 3.

Norrköpings Symfoniorkester.

Solist: Siobhan Stagg, sopran.

Dirigent: Karl-Heinz Steffens.

17/2, De Geerhallen (16/2 Crusellhallen)

Konsertens absoluta höjdpunkt blev framförandet av Claude Debussys ”La mer”, där dirigenten Karl-Heinz Steffens byggde upp en klanglig vattenvärld som både var överväldigande och mäktig. Här visade man på det stora havets olika ansikten; både som vän och maktfaktor.

Orkestern lösgjorde en naturlig drive där de olika skeenden dels växte ur varandra, dels framstod i bjärta kontraster. Debussys musik sökte upplösa tonaliteten och bäddade för den atonala musiken. Ofta använde han, liksom den något yngre kollegan Maurice Ravel, målande titlar på sina verk. Båda var fransmän och verkade kring förra sekelskiftet.

I Ravels ”Rapsodie espagnole” leker tonsättaren med skuggor och dagrar och han sätter elegant det klangliga rummet i rörelse, ibland fjäderlätt, stundtals förtätande. 

Gästande sopranen Siobhan Stagg tog sig an både Ravels ”Shéhérazade” och Debussys ”Ariettes oubliées”, två sångsviter där tonsättarnas vurm för exotismer var tydliga. Stagg har en fin, något återhållen, sopran. 

Hon klingar bäst i de övre registerna med en snygg och tydlig tonträffning, men hon hade stora problem med att tränga igenom den generösa orkesterklangen. Det var omöjligt att uppfatta texten, ja rentav att veta vilket språk hon sjöng på. Här borde Steffens hållit tillbaka sina styrkor rejält.