Solidaritet och värme i höstens musikal

Solidaritet och medmänsklighet vinner när Östgötateatern har premiär.

När ”Come from away” har Nordenpremiär på Östgötateatern läggs betoningen på kollektivet.

När ”Come from away” har Nordenpremiär på Östgötateatern läggs betoningen på kollektivet.

Foto: Foto Markus Gårder

Recension2020-09-27 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Musikal

Come from away (genrep)
Regi: Markus Virta
Med Linda Olsson, Jesper Barkselius, Karin Oscarsson, Tobias Almborg, Sven Angleflod m fl.
Östgötateatern Norrköping t o m 25/10, Linköping 20/11 - 9/1 2021

Musikal som utspelar sig under och efter 9/11 2001, då 38 flygplan landar i lilla staden Grander på Newfoundland och befolkningen ökar från 9 000 till 16 000 personer för några dagar. I kaos och förvirring vinner solidaritet och medmänsklighet. Man kavlar upp ärmarna, breder smörgåsar och bäddar sängar. 

När ”Come from away” har Nordenpremiär på Östgötateatern läggs betoningen på kollektivet. Så fint och enkelt skildras den kåranda som föds, ja den närmast organiska helhet som uppstår när hela ortsbefolkningen blir ett, förenade i uppgiften att hjälpa. Det görs avskalat och rättframt i Magnus Möllerstedts enklast tänkbara scenografi och kostym. Effektfullt låter Markus Virta hela ensemblen gruppera sig på hjulförsedda kontorsstolar. Rollerna frontar sällan på egen hand, vilket är genialiskt och i enlighet med ursprungligt upplägg. Översättningen till svenska är lite yxig emellanåt, men allt är förlåtet. Kanske är det onödigt hårda staccatot oundvikligt i anpassningen till svenska. 

Gruppnumren avlöser varandra och sången är så nära talkör man kan komma. Här finns knappt några repliker, till fördel för tempot som är rasande rappt. Texterna spottas fram i ett väloljat maskineri. Musiken förtjänar ett särskilt omnämnande. Irländskt, keltiskt, östeuropeiskt och afrikanskt samsas med klassiskt Broadway showsound. Det låter sig bara göras med levande musik, vilket man tack och lov kostat på sig. Under fredagens generalrepetition briljerade musikerna under kapellmästare Johan Siberg, vars stjärna lyste lika klar som alltid. 

Har den här historien någon dramatisk kurva då? Nej. Får vi följa någon spännande intrig eller snitsig vändning? Verkligen inte. Handlingen faller något platt. Märkligt nog börjar jag som åskådare förhandla mig bort från att det saknas djup, nerv och upplösning i den här historien, vars skuld knappast kan läggas på vare sig regissör eller ensemble. Det här är inte en vanlig musikal. ”Come from away” följer en sann historia strikt kronologiskt. Det räcker så. Med sitt starka, pumpande och medryckande flöde är den mer som en konsert med riktigt bra tryck som sveper med sin publik i en enda lång omfamning. En varmhjärtad och originell laguppställning som ger hopp om mänskligheten.