Sfäriska målardukar talar sitt eget språk

Stora äggformer i en cirkulär installation. Det är Lars Wåtz insättning på golvet i galleriet. Arketypiska urformer.

Lars Wåtz har skapat variationsrika former på temat ursprung.

Lars Wåtz har skapat variationsrika former på temat ursprung.

Foto: Christer Fällman

Recension2020-10-05 09:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Lars Wåtz

Ursprung. Skulptur

Galleri Skådebanan

Utställningen pågår till 13/11

46 stora och ett antal mindre ägg vilar bekvämt i doftande ströhalm. En sinnesrik utställning för lukt, ögon och minnen. Samtliga verk är enhetliga och samtidigt särpräglat individualiserade. Skimrande marmoreringar och patineringar gör varje enskild skulptur unik.

Barn av i dag skulle kanske tänka på ägg från dinosaurier. Erfaren konstpublik kanske associerar till Brancusis äggliknande skulptur med titeln ”Den nyfödde”. Livets primära grundform, enastående genialiskt starkt i sin konstruktion. Ett vanligt hönsägg har en överraskande hållfasthet och bärighet.

Utställningen har både ett enkelt och klart grundkoncept samtidigt som innehåll och tankekedjor blir komplexa. Ett gott kvalitetskriterium likväl som något annat. Ett litet aber är ett par pedagogiska handtextade skyltar som är lite onödiga. Man förstår ändå. Konsten måste kunna stå på egna ben och låta gestaltningen tala sitt eget språk.

Lars Wåtz, född 1950 i Linköping, har en bakgrund som byggnads- och dekormålare. Hantverksskickligheten är uppenbar. Han har även gjort ett antal utsmyckningar av arbetsplatsmiljöer.

Konstnärlig drift har fört honom vidare mot fritt skapande. Ådringar och ytskikt bär fantasins prägel. Den lätta EPS-betongens gjutningar blir som sfäriska målardukar för lust och variationer. 

En både rogivande och hoppfull utställning som skänker lisa åt skavda själar i pandemitider.