TonÄrsförÀlderns vÄnda och skrÀck

En orolig mamma irrar runt i jakt pÄ sin sjuka dotter som har rymt hemifrÄn. Sara Gordans roman "Natten" skildrar varje tonÄrsförÀlders vÀrsta mardröm.

Sara Gordan (född 1972) Ă€r författare, översĂ€ttare och lĂ€rare pĂ„ Biskop-Arnös författarskola. Hon debuterade med "En barnberĂ€ttelse" (2006) och gav senast ut "Martin Andersson – Ett skuggspel" (2013).

Sara Gordan (född 1972) Ă€r författare, översĂ€ttare och lĂ€rare pĂ„ Biskop-Arnös författarskola. Hon debuterade med "En barnberĂ€ttelse" (2006) och gav senast ut "Martin Andersson – Ett skuggspel" (2013).

Foto: Sara Mac Kay

Recension2022-04-09 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Sara Gordan

Natten

Albert Bonniers förlag

"Det Àr den yttersta nattens udde, klockan Àr fyra och det finns ingenting mer att göra Àn att ge upp." Redan inledningsmeningen skjuter en svidande pil in i varje förÀlders oroshjÀrta. Dottern Àr försvunnen och svarar inte pÄ sms, oavsett hur kÀrleksfulla eller arga de Àr. Att den försvunna har diabetes ger ytterligare brÀnsle Ät Ängest och fantasier. Modern, berÀttaren, ser henne ligga död pÄ grund av en utebliven insulinspruta.

Titeln "Natten" Àr talande. Boken börjar just i den natt dÄ dottern rymmer hemifrÄn, men mörkret lever vidare ocksÄ dÄ morgonen kommer. Natten förblir, fÄr en dimension som kanske kan liknas vid ett skrÀmmande och ont mönster. BerÀttaren, som upplevs ligga nÀra författaren Sara Gordan sjÀlv, har skrivit en avhandling om upprepningar. MÀnniskan ömsom söker dem, ömsom fruktar dem: "Mönstret ger ro för ögat men oro för sjÀlen, en regelbunden vÀrld antyder en styrande princip, ett öde, en gud, och frÄntar mÀnniskan hennes handlingsutrymme." SÄ vad hÀnder om mönstret inte Àr gott utan ont?

Sara Gordan har tidigare fĂ„tt kritik för att vara alltför gĂ„tfull i sitt författarskap. Den nya berĂ€ttelsen har, Ă€ven om den innehĂ„ller Ă„tskilliga bottnar, ett konkret tilltal och tydliga scener. Sjukrum och felaktiga diagnoser, ett julfirande dĂ€r dottern försvinner pĂ„ nytt. Vi fĂ„r veta att sjukdom och död lĂ€nge har varit berĂ€ttarens oombedda följeslagare. FrĂ„n det första missfallet i Paris till att dottern föds med diabetes. SĂ„ smĂ„ningom föds ocksĂ„ en son med hjĂ€rtfel. Även berĂ€ttaren drabbas, av en blodpropp i lungan och ett fullt förstĂ„eligt utmattningssyndrom.

Skildringen Ă€r intensiv men inte sĂ€rskilt tĂ€t, omtagningarna och de konkreta scenerna ger en luftighet. Ibland tycker jag att de snĂ€rtiga avslutningsmeningarna pĂ„ mĂ„nga textavsnitt blir mekaniska, men helhetsintrycket och temat kĂ€nns genomarbetat. Kollisionen mellan försöken till kontroll och vetskapen om att de i slutĂ€nden Ă€r omöjliga, samt insikten om att nĂ„gon fullstĂ€ndig upprepning inte existerar – men dĂ€rmed heller inte nĂ„gon helt korrekt diagnos.

En tonÄring revolterar och mÄste sÄ fÄ göra. Men vad hÀnder nÀr hennes lÄngfinger i ansiktet pÄ förÀldrar, vuxenvÀrld och lÀkare hotar hennes eget liv? Var gÄr grÀnsen mellan att vara beskyddande och att bli en fÄngvaktare?