En fjäder i hatten för detta mastodontprojekt

I fredagen den 14/10 var det urpremiär för Sven-David Sandströms sista opera ”Book of life” i De Geerhallen. Musiken är lättlyssnad, handlingen som ett jättelikt collage och det vokala berättandet står i centrum.

Hege Gustava Tjønn i rollen som Angel 1.

Hege Gustava Tjønn i rollen som Angel 1.

Foto: Juliana Fälldin

Recension2022-10-15 13:28
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Opera

Livets bok

Musik: Sven-David Sandström.

Libretto: Niklas Rådström.

Norrköpings Symfoniorkester.

Dirigent: Tobias Ringborg.

Regissör: Peter Oskarsson.

Eric Ericsons kammarkör, Norrköpings Vokalensemble, danselever De Geergymnasiet åk2, 22 solister.

De Geerhallen 14-15/9,

Jag minns min barndoms söndagsskola. Hade närvaron varit god, fick man små bilder i filmstjärnestorlek. Motiven var hämtade från Bibeln. Stolt tittade man på dem, men förstod inte alltid sammanhangen.

Den upplevelsen kommer för mig när jag begår över fem timmar operakväll signerad Niklas Rådström och Sven-David Sandström. Utgångspunkten var en Rådströmpjäs som blev till en roman, som blev ett libretto. Sandström tände på idén och hade till och med tankar på att skriva två femtimmarsoperor utifrån den digra textmassan. Bra att inte så skedde.

undefined
Jeremy Carpenter och Miriam Treichl i rollerna som Mannen och Kvinnan.

Vi får följa Mannen och Kvinnan som tillsammans utgör en metahistoria kring vilken de olika scenerna kretsar. Författaren till ”Boken”, finns med hela tiden som en Gud som griper in och fixar. Tre änglar är hans hantlangare. Myter blandas med hård verklighet om hur det är att vara människa.

undefined
Hege Gustava Tjønn i rollen som Angel 1.

Jag är inte helt säker på att operaformen är det rätta elementet för detta verk, kanske hade oratoriet passat bättre. Rådström har beskrivit det hela som en ”mytologisk nummerrevy” med fler än trettio olika scener. De ansvariga kallade helgens framförande för en dramatiserad konsertversion.

Till sin hjälp har regissören Peter Oskarsson förtjänstfullt valt att sceniskt dramatisera textinnehållet, lagt till duktiga dansare och kryddat med ett bildspel som hade många förtjänster men kändes lite platt ibland. Jag förstår att man vid en urpremiär framför verket i sin helhet, men jag satt och längtade efter en dramaturgisk rödpenna.

undefined
Dirigenten Tobias Ringborg.

Tobias Ringborg gör ett alldeles förträffligt arbete med orkester, kör och solister. Orkestern har mest en ackompanjerande funktion och den välklingande kören bjuder på effektfulla eftertänksamheter. Men det är solisterna som står i centrum i snabba replikskiften. Det går undan.

undefined
Hannes Öberg i rollen som Moses.

Miriam Treichl och Jeremy Carpenter som Kvinnan och Mannen var alldeles utmärkta och levererade både sceniskt och vokalt. Därutöver blev jag djupt imponerad av Hannes Öbergs baryton och gestaltning av Moses.

En fjäder i hatten till dem som har rott hem detta mastodontprojekt.

Ombord på Noaks ark.
Ombord på Noaks ark.