Animerat/Barn
Titel: Ruby – Havsmonstret
Visas på: Bio
Svenska röster: Filippa Steen, Anna Sahlene, Suzanne Reuter
Regi: Kirk DeMicco, Faryn Pearl
Speltid: 91 min
Betyg: 3
Ruby är en nördig outsider i den lilla kuststaden Oceanside. Hon är bra på matte. Hon har en sträng mamma som förbjuder henne att bada i havet. Hon är också blå och ger ett allmänt fiskigt intryck – men när hon och resten av den inte helt mänskliga familjen försäkrar att de "kommer från Kanada" blir det inga följdfrågor från omgivningen.
Det är dags för avslutningsbal i skolan och Ruby vill bjuda sin söte pluggkompis, den skejtande Cullen. Men balen ska äga rum på en båt, vilket förstås gör att mamma säger tvärnej. Ruby får dock snart större problem – när det visar sig att hon tillhör en legendarisk ätt av så kallade Kraken.
Lite snabba fakta: Kraken är ett havsmonster som brukar dyka upp i fajter mot Godzilla eller som allmänt otäcka filmbestar. Stridsrepliken "release the Kraken" är till exempel det enda minnesvärda ur filmen "The clash of the titans" (2010).
För den stackars Rubys del betyder arvet bland annat att hon, i möte med vatten, förvandlas till en lilafärgad jätte med sugproppar, fenor och gälar. En ny värld öppnar sig och där finns en drottningmormor som har väntat länge på att Ruby ska inta sin rättmätiga plats som prinsessa. Lite som Pixars fina "Röd" (2022), där den smånördiga outsidern Mei Lin förpuffades till en gigantisk röd panda när hon blev hormonellt triggad av sin stränga mamma, alltså.
Det måste ändå ses som ett framsteg att de kvinnliga tonåren och kroppar i förändring får symboliseras av gigantiska djur med magiska, starka och stärkande krafter – och inte längre enbart som en skräckingrediens, som i "Carrie" (1976). Den kroppsliga olägenheten ärvs nämligen enbart på mödernet, vilket bäddar för en stark girl power-story med trassliga moder-dotter-relationer i flera generationer.
Matriarkatet är ett uppfriskande perspektiv, om än ganska grunt gestaltat i just den här filmen. Det konkurrenten Pixar vinner i känslomässig tyngd tar Dreamworks dock igen på karusellerna. För åka av blir det från start. Tempot känns avvägt för att ingen Tiktok-beroende tweenie ska komma på tanken att ta fram telefonen i biostolen. Sociala medier dominerar tidsenligt nog historien och det här vattenäventyret är överlag färgglatt, vitsigt och kul.